Аналіз констатувального експерименту щодо оптимізації навчального процесу на уроках географії
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7319/
|
|
Title |
Аналіз констатувального експерименту щодо оптимізації навчального процесу на уроках географії
Analysis ascertaining experiment on optimization of the educational process at a geography lesson |
|
Creator |
Гончарова, Наталія Олександрівна
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography |
|
Description |
У статті описано хід констатувального експерименту, який було проведено на базі загальноосвітніх навчальних закладів м. Києва і України з метою виявлення рівня використання диференційованих дидактичних матеріалів при вивченні курсу «Географія материків і океанів» (7 клас). Проаналізовані дані анкетування, інтерв’ювання і опитування вчителів географії відображені у таблицях №1 «Місце диференційованих дидактичних матеріалів на уроках географії в 7 класі» і №2 «Диференційований підхід і дидактичні матеріали очима вчителів». Розкрито основні проблеми, з якими стикаються вчителі при виборі дидактичних матеріалів для використання на уроці та висловлені пропозиції щодо майбутньої розробки науково-методичного комплексу із зазначеної проблеми. Результати констатувального експерименту показали, що більшість вчителів усвідомлює необхідність диференційованого підходу до розробки і використання дидактичних матеріалів на уроках географії. This article describes the course of ascertaining experiment, which was conducted on the basis of secondary educational institutions in Kiev and Ukraine with the purpose of determining the level of use of differentiated didactic materials in the study course «The geography of continents and oceans» ( Grade 7 ). Survey data, interviewing and interrogation of geography teacher were analyzed and displayed in the tables number 1 «Place of differentiated didactic materials for a geography lesson in the 7th grade» and number 2 «Differentiated approach and didactic materials through the eyes of teachers». The main problems faced by teachers in choosing instructional materials for use in the classroom were disclosed and proposals for the establishment of scientifi c and methodical complex of described problem in the future were outlined. The results of ascertaining experiment showed that the majority of the teachers aware of the need for a differentiated approach to the development and use of teaching materials at geography lessons. |
|
Publisher |
Педагогічна думка
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7319/1/%28150-156%29%D0%93%D0%BE%D0%BD%D1%87%D0%B0%D1%80%D0%BE%D0%B2%D0%B0.pdf
Гончарова, Наталія Олександрівна (2014) Analysis ascertaining experiment on optimization of the educational process at a geography lesson Проблеми сучасного підручника (14). pp. 150-157. |
|