Теоретичні концепти підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності у школі і ступеня
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7321/
|
|
Title |
Теоретичні концепти підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності у школі і ступеня
Theoretical Concepts of Preparing Future Teachers for Social and Educational Activities at Primary School Теоретические концепты подготовки будущих учителей к социально-педагогической деятельности в школе І степени |
|
Creator |
Будник, О.Б.
|
|
Subject |
304 Social questions. Social practice. Cultural practice. Way of life (Lebensweise)
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education 378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
У статті обґрунтовано концептуальні засади підготовки майбутніх учителів до соціально-педагогічної діяльності шляхом відповідного напряму змісту вищої освіти та пріоритетності духовно-естетичних, гуманістичних, соціокультурних цінностей як складових. Розроблено авторську концепцію цієї підготовки на основі суб'єктно-діяльнісного, міждисциплінарного, соціосистемного, синергетичного, аксіологічного, культурологічного та структурно-функціонального підходів. Акцентовано на необхідності формування цілісної особистості професіонала, а результатом готовності майбутнього вчителя до соціально-педагогічної взаємодії в навчальному закладі визнаний рівень його особистісно-професійного розвитку. У професійній підготовці майбутнього вчителя до соціально-педагогічної діяльності пріоритетними визначено такі методологічні принципи: комплексності, наукової стратегії, системності, фундаменталізації, нелінійності, взаємозв'язку теоретичного знання з практикою, антропологічної спрямованості, рефлексивної креативності та інші. Обґрунтовано перспективні напрямки подальшого дослідження проблеми.
The article deals with the conceptual basis of preparing future teachers for social and educational activities due to appropriate orientation of the content of higher education and the priority of spiritual and aesthetic, humanistic, social and cultural values as components of this readiness. The author worked out the conception of such a training based on subject and activity, intersubjective, socio-system, synergetic, axiological, culturological, structure and functional approaches. The author pays attention to the necessity to form a coherent personality and the result of future teachers’ readiness for social and educational interaction in an educational institution is considered as a level of personal and professional development. The following methodological principles have the priority in future teachers’ training to the social and educational activities, namely: the principles of comprehensiveness, scientific strategy, system, fundamentalization, nonlinearity, relationship of theoretical knowledge with practice, anthropological focus, reflective creativity etc. The researcher proved promising directions for further research of the problem. В статье обоснованы концептуальные основы подготовки будущих учителей к социально-педагогической деятельности путем соответствующего направления содержания высшего образования и приоритетности духовно-эстетических, гуманистических, социокультурных ценностей как составляющих. Разработана авторская концепция этой подготовки на основе субъектно-деятельностного, междисциплинарного, социосистемного, синергетического, аксиологического, культурологического и структурно-функционального подходов. Акцентировано на необходимости формирования целостной личности профессионала, а результатом готовности будущего учителя к социально-педагогическому взаимодействию в учебном заведении признан уровень его личностно-профессионального развития. В профессиональной подготовке будущего учителя к социально-педагогической деятельности приоритетными определены следующие методологические принципы: комплексности, научной стратегии, системности, фундаментализации, нелинейности, взаимосвязи теоретического знания с практикой, антропологической направленности, рефлексивной креативности и другие. Обоснованы перспективные направления дальнейшего исследования проблемы. |
|
Publisher |
Львівський науков-практичний центр, Національний університет "Львівська політехніка"
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7321/1/%D0%A1%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F_%D0%9E._%D0%91%D1%83%D0%B4%D0%BD%D0%B8%D0%BA.pdf
- Будник, О.Б. (2014) Theoretical Concepts of Preparing Future Teachers for Social and Educational Activities at Primary School Педагогіка і психологія професійної освіти (22). pp. 49-58. ISSN 2218-5186 |
|