Запис Детальніше

Place of self- designing in the design paradigm

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7427/
 
Title Place of self- designing in the design paradigm
Место самопроектирования в проектной прадигме
Місце самопроектування в проектній парадигмі
 
Creator Смульсон, Марина Лазарівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description У статті розглядається співвідношення самопроектування і саморозвитку особистості, а також місце самопроектування у більш широкій проектній парадигмі, яка характеризується втіленням ідеї проектування у масові та повсюдні практики. Узагальнено методологічні і технологічні координати проектної парадигми, серед яких такі, зокрема, характеристики проекту, як зв'язок проекту з майбутнім, опис у проекті ще не існуючих об'єктів, принципова реалізованість проекту та його нормативність, тлумачення проекту як практичної моделі. Показані етапи розробки проекту, зокрема, постановка проблеми проектування, документована розробка проекту, обгрунтування, оцінка та узгодження, а також реалізація проекту. Виокремлені характеристики самопроектування, які відповідають основним аспектам проектної парадигми, і такі, що не вписуються до неї. Самопроектування, так само як і проектування, тлумачиться як самостійна і специфічна цілеспрямована діяльність, яка має всі ознаки інтелектуальної (починається з постановки проблеми, включає мислення та уяву та метакогнітивні рефлексивні процеси).
Самопроектування є безперервним процесом, який забезпечує
перманентний саморозвиток особистості. У процесі
самопроектування усвідомлено розділяються продукт діяльності
проектування і проектування процесу одержання цього продукту.
Показано, що найбільш суперечливим моментом у порівнянні
проектування і самопроектування є груповий (спільно-розподілений)характер діяльності проектування у сучасній проектній парадигмі і принципово особистісний характер самопроектування і саморозвитку.
Для визначення більш глибокого зв’язку самопроектування з
проектною парадигмою спеціального дослідження потребує
проблема практик самопроектування та їх технологізації.
The article deals with relation of self- designing and selfdevelopment, and the place of self- designing in the wider design paradigm, which is characterized by embedding the idea of designing into the massive and widespread practices. Methodological and technological coordinates of design paradigms are generalized, including such characteristics of the design as his link with the future, a
description of objects that are not yet existing in the design, principal realizability of the design and its normativeness, the interpretation of the design as a practical model. The stages of design development are
shown, including problem definition of the designing, documented design development, justification, evaluation, coordination and implementation of the design. Characteristics of self- designing are allocated, which
meet basic aspects of design paradigm, and those that do not fit into paradigm.
The self-designing, as well as the designing is considered as an independent and specific goal-directed activity, which has all the hallmarks of intellectual activity (starts with the problem definition, includes thinking and imagination, metacognitive reflection processes).
Self-development is a continuous process, which provides a permanent self-development of personality. During the process of self- designing the product of design and designing activities of obtaining this product process are consciously divided. The most controversial moment is shown in the comparison of designing and self- designing. It is a group (co-distributed) character of designing activity in the modern design paradigm and a principal personal character of self- designing and self-development.
For determining of a deeper connection of self-designing with the design paradigm the problem of self- designing practices, and also their technologisation requires special research.
В статье рассматривается соотношение самопроектирования и саморазвития личности, а также место самопроектирования в более широкой проектной парадигме, которая характеризуется встраиванием идеи проектирования в массовые и повсеместные практики. Обобщены методологические и технологические координаты проектной парадигмы, среди которых такие характеристики проекта, как связь проекта с будущим, описание в проекте еще не существующих объектов, принципиальная реализуемость проекта и его нормативность,
трактовка проекта как практической модели. Показаны этапы
разработки проекта, в частности, постановка проблемы
проектирования, документированная разработка проекта,
обоснование, оценка и согласование, а также реализация проекта.
Выделены характеристики самопроектирования, которые
отвечают основным аспектам проектной парадигмы, и такие,
которые в нее не вписываются.
Самопроектирование, также как и проектирование,
рассматривается как самостоятельная и специфическая
целенаправленная деятельность, которая имеет все признаки
интеллектуальной (начинается с постановки проблемы, включает
мышление и воображение, метакогнитивные рефлексивные
процессы). Самопроектирование является непрерывным
процессом, который обеспечивает перманентное саморазвитие
личности. В процессе самопроектирования осознанно разделяются продукт деятельности проектирования и проектирование процесса получения этого продукта.
Показано, что самым противоречивым моментом в сравнении
проектирования и самопроектирования является групповой
(совместно-распределенный) характер деяльности проектирования в современной проектной парадигме и принципиально личностный характер самопроектирования и саморазвития.
Для определения более глубокой связи самопроектирования с
проектной парадигмой специального исследования требует
проблема практик самопроектирования, а также их
технологизации.
 
Publisher Видавництво ЖДУ ім. І.Франка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format text
 
Language uk
 
Rights cc_by_nc_nd_4
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7427/1/appsuh_2014_2_8_4.pdf
Смульсон, Марина Лазарівна (2014) Місце самопроектування в проектній парадигмі Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Психологічна герменевтика, 8 (2). pp. 16-29. ISSN 2072 –4772