Запис Детальніше

Лінгвістичні прийоми розроблення текстів електронних підручників для системи професійно-технічної освіти

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7552/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7552
 
Title Лінгвістичні прийоми розроблення текстів електронних підручників для системи професійно-технічної освіти
Linguistic methods texts development of electronic textbooks for vocational education
Лингвистические приемы разработки текстов электронных учебников для системы профессионально-технического образования
 
Creator Гуменна, Л.С.
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
37.02 General questions of didactics and method
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто лексико-граматичну організацію та прийоми сучасної лінгвістичної науки і практики при розробленні текстів електронних підручників для системи професійно-технічних навчальних закладів. Проведено аналіз наявних підходів до творення електронного підручника(ЕП), що засвідчує переважно пошуковий метод його створення та зумовило появу майже стихійного ринку, а відсутність лінгвістичних і пара лінгвістичних особливостей текстів із їх жанровою кваліфікацією свідчить про відсутність єдиної педагогічної концепції його проектування. З’ясовано потребу в проведенні ґрунтовних теоретичних досліджень у галузі лінгвістики текстів електронного підручника, зокрема, чіткого визначення його жанру, так як відсутність лінгвістичного опису електронного підручника і не виявлення характерних особливостей його текстів є причиною невизначеності жанрової природи електронного підручника та значення його статусу в системі жанрів наукового стилю і комп’ютерно-опосередкованої комунікації.Зроблено висновок, що врегулювання позиції ЕП у системі жанрів наукового стилю продиктовано необхідністю розширення уявлень про жанри цього виду комунікації, а також є вчасним щодо визначення ролі технологічного критерію у розвитку жанру підручника і дасть змогу: встановити теоретичну базу дослідження й розробити методику жанрової кваліфікації текстів ЕП; виявити ознаки, що дають змогу(чи навпаки) визначити ЕП окремим жанром, охарактеризувати його позиції у системі суміжних явищ; виявити специфіку жанрового статусу ЕП і на матеріалах наукових досліджень, присвячених проблематиці ЕП, реконструювати фрагмент мета концепту жанру«електронний підручник» у мовленнєвій свідомості реципієнтів та порівняти отримані результати для вироблення багатоаспектного жанру «електронний підручник». А це означає: навчити розробників елекронних підручників для системи ПТО України компетентнісному підходові до їх творення. Наголошено, що визначальні характеристики дають змогу стверджувати про існування ще одного жанру наукового стилю– самостійногожанру«електронний підручник» у системі комп’ютерно-опосередкованої комунікації. Його компетентне використання дає широкі можливості сучасному українському підручникотворенню, враховувані як сучасних професійних стандартів, вітчизняних та зарубіжних технологій освітнього простору, практичний і традиційний досвід підприємств й окремих роботодавців, так і навчальні запити сучасних учнів ПТНЗ України.
Рассмотрены лексико-грамматическую организацию и приемы современной лингвистической науки и практики при разработке текстов электронных учебников для системы профессионально-технических учебных заведений. Проведен анализ существующих подходов к созданию электронного учебника (ЭП), что свидетельствует преимущественно поисковый метод его создания и обусловило появление почти стихийного рынка, а отсутствие лингвистических и паралингвистических особенностей текстов с их жанровой квалификации свидетельствует об отсутствии единой педагогической концепции его проектирования. Выяснено потребность в проведении фундаментальных теоретических исследований в области лингвистики текстов электронного учебника, в частности, четкого определения его жанра, так как отсутствие лингвистического описания электронного учебника и не выявление характерных особенностей его текстов является причиной неопределенности жанровой природы электронного учебника и значение его статуса в системе жанров научного стиля и компьютерно-опосредованной комуникации.Зроблено вывод, что урегулирование позиции ЭП в системе жанров научного стиля продиктовано необходимостью расширения представлений о жанрах этого вида коммуникации, а также своевременным по определению роли технологического критерия в развитии жанра учебника и даст возможность: установить теоретическую базу исследования и разработать методику жанровой квалификации текстов ЭП; выявить признаки, позволяющие (или наоборот) определить ЭП отдельным жанром, охарактеризовать его позиции в системе смежных явлений; выявить специфику жанрового статуса ЭП и на материалах научных исследований, посвященных проблематике ЭП, реконструировать фрагмент цель концепта жанра «электронный учебник» в речевой сознания реципиентов и сравнить полученные результаты для выработки многоаспектного жанра «электронный учебник». А это значит: научить разработчиков элекронных учебников для системы ПТО Украины компетентностного подхода к их созданию. Отмечено, что определяющие характеристики позволяют утверждать о существовании еще одного жанра научного стиля- самостийногожанру «электронный учебник» в системе компьютерно-опосредованной коммуникации. Его компетентное использование дает широкие возможности современном украинском учебников, учитываемые как современных профессиональных стандартов, отечественных и зарубежных технологий образовательного пространства, практичный и традиционный опыт предприятий и отдельных работодателей, так и учебные запросы современных учащихся ПТУ Украины.
The article deals with lexical and grammatical organization and techniques of modern linguistic science and practice in developing text e-books for vocational education. The analysis of existing approaches to building electronic book (EP), confirming the search method mainly its creation and nearly led to the emergence of spontaneous market and the lack of linguistic and linguistic features of texts couple of their genre qualification indicates the absence of a single pedagogical concept of its design. It was found the need to conduct thorough research in theoretical linguistics text electronic book, including a clear definition of its genre, as well as a lack of linguistic description of the electronic textbook and detection characteristics of his texts is causing uncertainty electronic textbook genre nature and importance of his status in the system genres of scientific style and computer-mediated komunikatsiyi.Zrobleno concluded that the settlement EP position in the system of genres of scientific style dictated by the need to expand notions of genres this kind of communication is timely and to determine the role of technology in the development of criteria and textbook genre will allow: establish a theoretical basis for research and training to develop a methodology genre texts EP; identify features that allow (or vice versa) to determine the EP separate genre, described his position in the system related phenomena; identify the specific genre status of EP and research materials on the topics EP reconstruct fragment of the concept of genre "electronic textbook" in speech consciousness recipients and compare the results to develop a multifaceted genre of "electronic textbook". This means: to teach developers elekronnyh textbooks for VET system Ukraine competency approach to their creation. Emphasized that the defining characteristics make it possible to affirm the existence of another genre of scientific stylyu- samostiynohozhanru "electronic textbook" in the system of computer-mediated communication. Its use allows competent opportunities present Ukrainian textbooks, accountability area as modern professional standards, domestic and foreign technology education area, practical experience and traditional enterprises and individual employers and educational needs of modern Ukraine VET students.
 
Publisher Інститут професійно-технічної освіти НАПН України
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7552/1/Gumenna_modernizaciya3.pdf
Гуменна, Л.С. (2013) Linguistic methods texts development of electronic textbooks for vocational education Модерніщзація професійної освіти і навчання. Перспективи. Проблеми. Пошуки, 1 (3). ISSN 978-966-2553-03-1