Запис Детальніше

Соціально-педагогічні проблеми профорієнтації учнівської молоді

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7714/
 
Title Соціально-педагогічні проблеми профорієнтації учнівської молоді
Социально-педагогические проблемы профориентации учащейся молодежи
The social and pedagogical problems of the schoolchildren’s professional orientation
 
Creator Бєлошицький, Олександр Олександрович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description В статті викладено результати дослідження щодо профорієнтації учнівської молоді. При цьому виокремлено, що у кожному суспільстві існує економічна потреба у непрестижних професіях проте при цьому відбувається їх недооцінка державою. Окрім того, необхідно враховувати, що учнівська молодь апріорі не бажає обирати непрестижну працю. Одним із шляхів подолання цієї неузгодженості між потребами суспільства та бажаннями молоді можна вважати те, що профорієнтація на непрестижні професії за радянських часів визнавалася важливим державним завданням, проте такий підхід не може бути застосована в ринковій економіці. Таким чином, можна констатувати, що вчитель трудового навчання залишився сам на сам з проблемою профорієнтації учнів на непрестижні професії, і на сьогодні вчитель не має дієвого засобу, як орієнтувати на них учнівську молодь.
В статье изложены результаты исследования профориентации учащейся молодежи. При этом выделено, что в каждом обществе существует экономическая потребность в непрестижных профессиях, но в то же время происходит их недооценка государством. Кроме того, необходимо учитывать, что учащаяся молодежь априори не желает выбирать непрестижную работу. Одним из путей преодоления этой несогласованности между потребностями общества и желаниями молодежи можно считать то, что профориентация на непрестижные профессии в советское время признавалась важной государственной задачей, однако такой подход не может быть применен в рыночной экономике. Таким образом, можно констатировать, что учитель труда остался один на один с проблемой профориентации учащихся на непрестижные профессии, и на сегодняшний день учитель не имеет действенного средства, как ориентировать на них учащуюся молодежь.
In the article, the results of the research on the professional orientation of the schoolchildren were demonstrated. It was defi ned that in every society, the economical need in the unpopular professions is present; however, this problem is undervalued by the state. Besides this, it is necessary to take into consideration that the youth who studies at school does not want to choose the unpopular professions a priori. One of the ways to overcome this inconformity between the social needs and the youth’s desire can be considered to be the fact that the professional orientation at the unpopular professions was defi ned as an important state task in the period of Soviet Union; however, such approach cannot be implemented in the market economy. Therefore, it can be notified that a teacher of labour training had to solve the problem of the pupils’ professional orientation at the in prestigious professions independently, and nowadays a teacher does not have an effective means to orient the schoolchildren at them.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7714/1/8.pdf
- Бєлошицький, Олександр Олександрович (2014) The social and pedagogical problems of the schoolchildren’s professional orientation Проблеми сучасного підручника (14). pp. 47-58. ISSN ISBN 978-966-644-382-6