Запис Детальніше

Ціннісно-орієнтований підхід до професійного самовизначення старшокласників як умова реалізації профільної спрямованості змісту сучасного підручника

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7721/
 
Title Ціннісно-орієнтований підхід до професійного самовизначення старшокласників як умова реалізації профільної спрямованості змісту сучасного підручника
Ценностно-ориентированный подход к профессиональному самоопределению старшеклассников как условие реализации профильной направленности содержания современного учебника
The value-oriented approach to the high school students’ professional identification as a condition of the professional orientation of a modern textbook
 
Creator Васьківський, Микола Васильович
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті окреслено проблему ціннісно-орієнтованого підходу у процесі професійного самовизначення учнів старшої школи. Автор доводить доцільність включення до шкільного підручника профільноспрямованих завдань, наводить їх приклади для підручників «Біологія», «Хімія», «Українська мова». Подаються практичні рекомендації розробникам програм і підручників.
В статье очерчено проблему ценностно-ориентированного подхода в процессе профессионального самоопределения старшеклассников. Автор доказывает целесообразность включения в школьный учебник профильнонаправленных заданий, наводит их примеры для учебников «Биология», «Химия», «Украинский язык». Даются практические рекомендации разработчикам программ и учебников.
The article deals with the problem of the value-oriented approach in the process of professional identifi cation of the high school students. The author analyzes the results of modern researches on the formation of values and the high school students’ occupational identifi cation. This article describes the characteristics of the value-oriented approach as an important condition of the professional identifi cation of learners. Empirical data that indicates values affecting the choice of the profession by high school students is analyzed. The author believes that the system of textbook tasks should include the occupationally oriented tasks. Examples of such occupationally oriented tasks are suggested in the content of textbooks in Biology, Chemistry, and the Ukrainian language. This article provides some practical recommendations for making the curricula and the school textbooks. Author emphasizes that the value-oriented approach of modern textbooks should provide the knowledge, the skills, the content and the types of students’ activities which positively affect their professional identifi cation. The formation of personal potential should be based on the ability and the willingness of students to interact with other people and society.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7721/1/15.pdf
- Васьківський, Микола Васильович (2014) The value-oriented approach to the high school students’ professional identification as a condition of the professional orientation of a modern textbook Проблеми сучасного підручника (14). pp. 121-129. ISSN ISBN 978-966-644-382-6