Диференціація у змісті шкільних підручників з історії (40 – 50 ті рр. хх ст.)
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/7730/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7730 |
|
Title |
Диференціація у змісті шкільних підручників з історії (40 – 50 ті рр. хх ст.)
Дифференциация в содержании школьных учебников по истории (40 – 50 – х гг. хх века) The differentiation in the content of school textbooks on history (40 – 50 of xx-th century) |
|
Creator |
Гупан, Нестор Миколайович
|
|
Subject |
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education 93/94 History |
|
Description |
У статті розкриваються питання диференціації навчання засобами шкільного підручника з історії у 40-50 роках ХХ ст. Висвітлено зміни у вітчизняному підручникотворенні у контексті зрушень в освітній парадигмі. Досліджено напрями зовнішньої диференціації за віковими особливостями школярів і національними потребами учнів в УРСР.
В статье раскрываются вопросы дифференциации обучения средствами школьного учебника по истории в 40 – 50 годы ХХ века. Показан процесс разработки дифференцированных подходов к формированию исторического образования в национальной школе УССР. Освещены особенности содержания исторических школьных курсов отечественной и всемирной истории. Проанализированы изменения в отечественном учебниковедении в контексте трансформации образовательной парадигмы вызванной реформированием советской школы в конце 50 – х годов ХХ века. Исследовано направление внешней дифференциации, в частности по возрастным признакам учащихся для которых разрабатывалось содержание школьных исторических курсов. Акцентировано внимание на национальных потребностях школьников в изучении истории в школах УССР. In the article the issues of differentiation of history teaching in a school textbook in 40 – 50 years of the XX-th century are opened. The processes of developing differentiated approaches within the historical education in national schools of the USSR showed. The features of content of school national and world history courses highlighted. The changes in the school textbook development connecting with the transformation of educational paradigm and reforms of USSR school in the late 50-s of XX-th century analyzed. The directions of the external differentiation, in particular based on age of students difference which attract at the content of school history courses researched. The attention paid to national needs of students in history school studies in Ukraine. |
|
Publisher |
Інститут педагогіки
|
|
Date |
2014
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/7730/1/22.pdf
- Гупан, Нестор Миколайович (2014) The differentiation in the content of school textbooks on history (40 – 50 of xx-th century) Проблеми сучасного підручника (14). pp. 181-189. ISSN ISBN 978-966-644-382-6 |
|