Запис Детальніше

Вимоги до підручників для профільної школи. Профорієнтаційна складова

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7744/
 
Title Вимоги до підручників для профільної школи. Профорієнтаційна складова
Требования к учебникам для профильной школы. Профориентационная составляющая
The requirements for the textbooks for professionoriented school. Career-oriented component
 
Creator Доротюк, Валентина Іванівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті доводиться необхідність створення підручників для профільної школи з урахуванням необхідності реалізації змісту шкільної освіти на профільному рівні. У сучасному шкільному підручнику все повинно бути орієнтовано на вирішення певних навчально-виховних завдань, одним з яких є професійна орієнтація учнів. Досягти такого ефекту можна завдяки формуванню навчально-методичних комплектів, які будуть складатися з друкованого видання та медіатеки навчальних матеріалів з профільних предметів на електронних носіях (бібліотеки електронних наочностей, віртуальні лабораторії тощо). Поряд з матеріалами, що реалізують зміст профільного предмета необхідно передбачити інтеграцію у зміст підручника профорієнтаційного блоку.
В статье доказывается необходимость создания учебников для профильной школы с учетом необходимости реализации содержания школьного образования на профильном уровне. В современном школьном учебнике все должно быть ориентировано на решение определенных учебно – воспитательных задач, одной из которых является профессиональная ориентация учащихся. Достичь такого эффекта можно благодаря формированию учебно – методических комплектов, которые будут состоять из печатного издания и библиотеки учебных материалов по профильным предметам на электронных носителях (библиотеки электронных наглядностей, виртуальные лаборатории и т.д.). Наряду с материалами, реализующими содержание профильного предмета необходимо предусмотреть интеграцию в содержание учебника профориентационного блока.
The paper proves the need for creating the textbooks for the profession-oriented school, taking into account the need to implement the content of school education in the profi le level. In the modern school textbook everything should be focused on a particular type of – school problems, one of which is the professional orientation of students. You can achieve this effect by forming educational – teaching kits, which will consist of the book and the library of training materials for core subjects in electronic media (electronic visual aids libraries, virtual laboratories, etc.). Along with the materials that implement the content of the profi le object is necessary to provide the integration of vocational guidance in the content of the textbook unit.
The block of professional information give students the opportunity to get acquainted with the professions associated with the profi le subject, to the requirements that these professions are presenting to the person.
The turning of professional diagnostics (available for self-study questionnaires, tests) will allow for the student to check their properties and professionally important qualities.
Because of that, students can show their individual tendencies, physiological capabilities, to compare them with the requirements of the profession to which they have an interest and aptitude, which will help them make the right decision about their suitability for professional work in the chosen fi eld of labor.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7744/1/23.pdf
- Доротюк, Валентина Іванівна (2014) The requirements for the textbooks for professionoriented school. Career-oriented component Проблеми сучасного підручника (14). pp. 189-197. ISSN ISBN 978-966-644-382-6