Запис Детальніше

До питання про ілюстрації в шкільних підручниках : особливості предметів духовно-морального спрямування

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7773/
 
Title До питання про ілюстрації в шкільних підручниках : особливості предметів духовно-морального спрямування
The question of the illustrations in textbooks: features items of the spiritual and moral subjects
К вопросу об иллюстрациях в школьных учебниках: особенности предметов духовно-моральной направленности
 
Creator Кришмарел, В. Ю.
 
Subject 36 Safeguarding the mental and material necessities of life
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
 
Description У статті подано рекомендації, виконання яких покликано підвищити ефективність використання ілюстративного матеріалу, розміщеного у підручниках духовно-морального спрямування. Проаналізовано загальні та специфічні особливості візуального матеріалу, визначено аспекти, які потребують особливої уваги при використанні в підручниках з релігійною компонентою.
В статье содержатся рекомендации, следование которым призвано повысить эффективность использования иллюстративного материала, который содержится в учебниках духовно-моральной направленности. Проанализированы общие и специфические особенности визуального материала, определены аспекты, требующие повышенного внимания при использовании в учебниках с религиозным компонентом.
The article is about main problems with visual content of textbooks of spiritual and moral subjects. There are recommendations about general aspects of effective using of them because not all teachers can include visual materials for from the point of aims of education. Also there are advices about the ways of overcoming main methodological problems of exercises in the process of education. Very often teachers cannot involve photo, images, and schemes from the point of didactic advisability. The main attention is paid to using sacral and religious images in textbooks (such as sacral art, religion art and art on religion themes). There are emphasizes of some bad examples of such using and ways for better using visual content not only in textbooks of spiritual and moral subjects, but also for another disciplines. So, conclusions have recommendations for more effi cacious including of visual content and main important aspects of their didactic potential.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7773/1/41.pdf
- Кришмарел, В. Ю. (2014) The question of the illustrations in textbooks: features items of the spiritual and moral subjects Проблеми сучасного підручника (14). pp. 341-349. ISSN ISBN 978-966-644-382-6