Запис Детальніше

Зарубіжний досвід систематизації знань про людину в підручниках з біології для основної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7787/
 
Title Зарубіжний досвід систематизації знань про людину в підручниках з біології для основної школи
Зарубежный опыт систематизации знаний о человеке в учебниках по биологии для базовой школы
The foreign experience of systematization of knowledge about a human being in the biology textbooks for basic school
 
Creator Матяш, Н.Ю.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
57 Biological sciences in general
 
Description У статті розкритий зарубіжний досвід систематизації знань про людину в підручниках з біології для основної школи, яка виражена: всистемі понять про нервово-гуморальну регуляцію, закладену на початку розділу в темах «Нервова система» і «Ендокринна система», і розвинену при вивченні регуляції кровообігу, дихання тощо; у знаннях про збереження здоров’я, що проходять наскрізною змістовою лінією; в упровадженні функціонального підходу до формування змісту, що дає змогу закцентувати увагу учнів на розкритті єдності будови і функцій органів або систем органів тацілісності процесів життєдіяльності організму людини; у схематизації, вираженій у схемах і схематичних малюнках, які дають змогу учням систематизувати навчальну інформацію про складні фізіологічні процеси; в системі завдань, спрямованій на ефективне засвоєння учнями навчального матеріалу.
Досвід щодо систематизації знань про людину можна враховувати під час вдосконалення вітчизняних підручників.
В статье раскрыт опыт других стран по систематизации знаний о человеке в учебниках по биологии для базовой школы, которая выражена: в системе понятий о нервно-гуморальной регуляции, заложенных в начале раздела в темах «Нервная система» и «Эндокринная система», и развитых при изучении регуляции кровообращения, дыхания и других физиологических процессов;
в знаниях о сохранении здоровья, протянутых сплошной содержательной линией; во внедрении функционального подхода к формированию содержания, что составляет возможность учащимся раскрыть единство строения и функций органов и систем органов, а соответственно, обеспечивает их понимание целостности процессов жизнедеятельности организма человека; в схематизации, выраженной в схемах и схематических рисунках, с помощью которых учащиеся смогут систематизировать учебную информацию о сложных физиологических процессах; в системе заданий, нацеленных на еффективное усвоение учащимися учебного материала.
Опыт других стран посистематизации знаний о человеке можна учитывать при усовершенствованииотечественныхучебников.
The article has revealed the foreign experience of systematization of knowledge about a human being in Biology textbooks for the primary school. It was defi ned in the system of concepts about neurohumoral regulation which is included at the beginning of the chapters which cover the topics «Nervous System» and «Endocrine System»; they were also developed during the studying of the regulation of blood circulation, control of breathing, and other physiological processes; the acquirement of knowledge about the preservation of health which is deep enough; the implementation of the functional approach to the content formation which gave an opportunity to draw the students’ attention to the integrity of the processes of the human organism vital functions; planning as a means of knowledge systematizatio which is expressed in the construction of diagrammatical representation where the knowledge about the complicated physiological processes are included; a system of tasks aimed at the effective studying of the academic material by the students.
The foreign experience of the systematization of knowledge about a human can be taken into consideration in the process of the homeland textbooks.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7787/1/48.pdf
- Матяш, Н.Ю. (orcid.org/0000-0002-1921-3669 <http://orcid.org/0000-0002-1921-3669>) (2014) The foreign experience of systematization of knowledge about a human being in the biology textbooks for basic school Проблеми сучасного підручника (14). pp. 400-408. ISSN ISBN 978-966-644-382-6