Запис Детальніше

Психологічні механізми в концепції навчання Ю.І.Машбиця

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7802/
http://www.psytir.org.ua/upload/journals/6/authors/2014/Smulson_Maryna_Lazarivna_Psyhologichni_mehanizmy_v_koncepcii_navchannja_Yu_I_Mashybytsya.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7802
 
Title Психологічні механізми в концепції навчання Ю.І.Машбиця
Психологическиемеханизмы в концепции обучения Е.И.Машбица
Psychological mechanisms in the education conception of Yu.I.Mashbyts
 
Creator Смульсон, Марина Лазарівна
 
Subject 004.5 Human-computer interaction. Man-machine interface. User interface. User environment
004.77 General networking applications and services
1 Philosophy. Psychology
 
Description В статті розглянуто поняття психологічних механізмів навчання, визначені провідні психологічні механізми навчання, запропоновані Ю.І.Машбицем, а також проаналізована специфіка функціонування цих психологічних механізмів у дистанційному навчанні. Показано, що ключовими поняттями в концепції психологічних механізмів Ю.І.Машбиця є система, взаємодія, управління, діяльність. Психічні явища і процеси пропонується розглядати як системи і підсистеми. Визначено, що механізм системи в цій концепції тлумачиться як теоретичний конструкт, який описує взаємодію компонентів системи, що забезпечує її функціонування. Якщо система є предметом психології, ці механізми мають описувати взаємодію на психологічному рівні, тобто виступати як психологічні механізми. Взаємодія вчителя і учня на рівні здійснюваних ними діяльностей в концепції навчання Ю.І.Машбиця тлумачиться як управління. Проаналізовано запропоновані Ю.І.Машбицем три провідні механізми навчання , а саме зворотний зв'язок, довизначення учіннєвої задачі, а також динамічний розподіл функцій управління учіннєвою діяльністю між учнем і вчителем. Визначено специфіку функціонування цих механізмів у дистанційному навчанні. Показано, що психологічні механізми працюють на розвивальний характер навчання, забезпечуючи цілеспрямований, необернений та закономірний процес змін, а в понятті про психологічні механізми операціоналізується процесуальність
психіки та психічних утворень, адже процес як рух, а рух як розвиток системи є неможливим без механізмів системи.
В статье рассмотрено понятие психологических механизмов обучения, определены ведущие психологические механизмы обучения, предложенные Е.И.Машбицем, а также проанализирована специфика функционирования этих психологических механизмов в дистанционном обучении. Показано, что ключевыми понятиями в концепции психологических механизмов Е.И.Машбица являются система, взаимодейстие, управление, деятельность. Психические явления и процессы предлагается расматривать как системы и подсистемы. Определено, что механизм системы в этой концепции трактуется как теоретический конструкт, который описывает взаимодействие компонентов системы, обеспечивающее их функционирование. Если система является предметом психологии, эти механизмы должны описывать взаимодействие на психологическом уровне, то есть выступать как психологические механизмы. Взаимодействие учителя и учащегося на уровне осуществляемых ими деятельностей в концепции обучения Е.И.Машбица трактуется как управление. Проанализированы предложенные Е.И.Машбицем три ведущие механизмы обучения, а именно обратная связь, доопределение учебной задачи, а также динамическое распределение
функций управления учебной деятельностью между учащимся и учителем. Определена специфика функционирования этих механизмов в дистанционном обучении. Показано, что психологические механизмы работают на развивающий характер обучения, обеспечивая целенаправленный, необратимый и закономерный процесс изменений, а в понятии о психологических механизмах операционализируется процессуальность психики и психических образований, так как процесс как движение, а движение как развитие невозможны без механизмов системы.
The article considers the concept of psychological mechanisms of education, the leading psychological mechanisms of studies offered by Yu.I.Mashbyts. The specific of functioning of these psychological mechanisms in the distance learning also analyzed. It is shown that key concepts in Yu.I.Mashbyts conception of psychological mechanisms is the system, co-operation, management, activity. Psychic phenomena and processes are proposed to be consided as the system and subsystem. Determined is that the system mechanism of this concept is interpreted as a theoretical construct that describes the interaction of the system components providing its functioning. If the system is a matter of psychology, these mechanisms
should describe the interaction at the psychological level, that to be psychological mechanisms. Co-operation between teacher and student at the level of performed activities in the Yu.I.Mashbyts`s conception of education is interpreted as management. Three major educational mechanisms, suggested by Yu.I.Mashbyts, such as feedback, additional determination of learning task, and dynamic division of learning activities functions management between students and teachers are analyzed. The specific of functioning of these mechanisms in distance education is shown. It is shown that the psychological mechanisms are working on the development nature of education, providing a focused, irreversible and natural process of change. In the concept of psychological mechanisms the fact of process character of psyche and mental formations is operationalized. The process as a movement and a movement system as development is impossible without the mechanisms of the system.
 
Publisher Інститут психології імені Г.С.Костюка НАПН України, лабораторія нових інформаційних технологій навчання
Институт психологии имени Г.С. Косюка НАПН Украины, лаборатория новых информационных технологий обучения
G.S. Kostyuk Institute of Psychology of NAPS of Ukraine, Department of New Information Technologies of Education
 
Date 2014-04-15
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7802/1/Smulson_Maryna_Lazarivna_Psyhologichni_mehanizmy_v_koncepcii_navchannja_Yu_I_Mashybytsya.pdf
Смульсон, Марина Лазарівна (2014) Psychological mechanisms in the education conception of Yu.I.Mashbyts Technologies of Intellect Development (7). pp. 1-18. ISSN 2223-0521