Запис Детальніше

Концептуальні та методичні засади побудови підручників української мови для ЗНЗ з мовами навчання національних меншин

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7817/
 
Title Концептуальні та методичні засади побудови підручників української мови для ЗНЗ з мовами навчання національних меншин
Концептуальные и методические засады построения учебников украинского языка для ОУЗ с языками обучения национальных меньшин
The conceptual and the methodological basis of creating the textbooks of the ukrainian language for the secondary school where the languages of national minorities are the teaching ones
 
Creator Петрук, Оксана Миколаївна
 
Subject 373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті викладено концептуальні основи побудови підручників української мови для початкових класів шкіл з навчанням мовами національних меншин (румунською, молдовською). Розглянуто підходи і принципи, що визначають добір та структурування навчального матеріалу, а також представлено методичну реалізацію їх в нових підручниках початкового мовного курсу.
В статье изложены концептуальные и методические основы построения учебников украинского языка для начальных классов школ национальных меньшинств. Рассмотрены подходы и принципы, определяющие отбор и структурирование учебного материала, а также представлена их методическая реализация в новых учебниках начального языкового курса.
In the article, the conceptual basis of creating textbooks on the Ukrainian Language for the primary grades of the schools where the languages of national minorities are the teaching ones (Romanian, Moldavian) is demonstrated. The approaches and the principles which defi ne the selection and the structuralizing of the academic material were observed, and their methodological realization in the new textbooks of the primary language course was represented.
The series of the textbooks on the Ukrainian Language is aimed at the realization of the main academic purpose which is the formation of the communicative competence taking into consideration the interests and the opportunities of the primary pupils. The textbooks content demonstrates the priority of the personalityoriented, communicative, and competence approaches to teaching the Ukrainian Language.
The conceptual basis of creating new textbooks on the Ukrainian Language for the 1st-4th grades of the comprehensive educational institutions where the languages of the national minorities are the teaching ones (Romanian, Moldavian) meet the modern standards of the primary language education.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7817/1/61.pdf
- Петрук, Оксана Миколаївна (orcid.org/0000-0001-5964-0676 <http://orcid.org/0000-0001-5964-0676>) (2014) The conceptual and the methodological basis of creating the textbooks of the ukrainian language for the secondary school where the languages of national minorities are the teaching ones Проблеми сучасного підручника (14). pp. 528-537. ISSN ISBN 978-966-644-382-6