Запис Детальніше

Теоретичні основи виховання моральної самосвідомості молодших школярів (учнів 3-4-х класів) у позакласній діяльності

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7832/
373.5.015.31: 17
 
Title Теоретичні основи виховання моральної самосвідомості молодших школярів (учнів 3-4-х класів) у позакласній діяльності
Theoretical Foundations of Education of Moral Self-Consciousness of Primary Schoolchildren (3-4th forms) in Extracurricular Activities
 
Creator Киричок, В.А.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розкрито сутність понять «моральна свідомість», «моральна самосвідомість» особистості. Проаналізовано наукові джерела з проблеми дослідження. Обґрунтовано теоретичні основи виховання моральної самосвідомості учнів 3-4-х класів з урахуванням їхніх вікових особливостей. Запропоновано визначення категорії «моральна самосвідомість особистості». Визначено її основні функції. Охарактеризовані структурні компоненти моральної самосвідомості — особистісні цінності (свобода, гідність, совість, самодостатність).
The article deals with the content of the notions «moral consciousness» and «moral self-consciousness» of personality. A review of academic literature on the
problem under study is presented. Theoretical principles of education of moral self-consciousness of 3-4th forms pupils according to their age peculiarities are proved. The definition of the category «moral self-consciousness of personality» is proposed as «understanding oneself, moral values, qualities, potential, behavior, actions, motives and consequences, attitude to the surrounding reality and
other people, activities, significance for oneself and society» (K. Chorna). The main functions such as formation of moral «Self» of the person; moral evaluation
of the other; moral reflection; moral self-control and correction of behavior; moral self-improvement are emphasized. The structural components of moral self-consciousness – values of personality (freedom, dignity, conscience, self-sufficiency) are characterized.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7832/1/%D0%9A%D0%B8%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BE%D0%BA.pdf
Киричок, В.А. (2014) Theoretical Foundations of Education of Moral Self-Consciousness of Primary Schoolchildren (3-4th forms) in Extracurricular Activities Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (18). pp. 316-324. ISSN 978-966-189-209-4