Запис Детальніше

Виховання моральної самосвідомості старших підлітків як наукова проблема

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7837/
373.5.015.31: 17
 
Title Виховання моральної самосвідомості старших підлітків як наукова проблема
Еducation of Moral Self-Consciousness of Older Adolescents as a Scientific Problem
 
Creator Шкільна, І.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description Розкрито виховання моральної самосвідомості старших підлітків як наукову проблему. Проаналізовано філософські, психологічні та педагогічні джерела, в яких висвітлюється зазначена проблема, що дало змогу схарактеризувати моральну самосвідомість як феномен і новоутворення у контексті змістово-смислової сутності ціннісного «Я» особистості, рефлексії, самопізнання, самооцінки і самоставлення. Доведено, що старший підлітковий вік є сенситивним до виховання моральної самосвідомості. Визначено основні функції моральної самосвідомості та головні суперечності, які необхідно вирішити для оптимізації виховання
моральної самосвідомості у старших підлітків.
The article deals with education of moral self-consciousness of older adolescents as a scientific problem. The analysis of the philosophical, psychological and
pedagogical sources where this problem was highlighted, allowed characterizing the moral self-consciousness as a phenomenon and a new formation in the context of content-semantic nature of valuable «I» of personality, reflection, self-knowledge, self-esteem and self-attitude. Older adolescents’ age is defined as sensitive to the moral education of self-consciousness. In addition, the main functions of moral self-consciousness are determined, as well as major contradictions that need to be settled for optimization of education of older adolescents’ moral self-сconsciousness. The paper deals with the essence of moral self-consciousness of personality as the awareness of oneself, one’s own moral values, attitudes, skills, potential, actions, their motives and effects, adjusting own behavior and moral self-improvement.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7837/1/%D0%A8%D0%BA%D1%96%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B0.pdf
Шкільна, І.М. (2014) Еducation of Moral Self-Consciousness of Older Adolescents as a Scientific Problem Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 2 (18). pp. 413-421. ISSN 978-966-189-209-4