Запис Детальніше

Проектування шкільного підручника: вимоги і проблеми

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7882/
 
Title Проектування шкільного підручника: вимоги і проблеми
Проектирование школьного учебника: требования и проблемы
The process of designing school textbook: requirements and issues
 
Creator Пометун, Олена Іванівна
Гупан, Нестор Миколайович
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розглянуто актуальні проблеми проектування шкільного підручника і обґрунтовано вимоги до побудови тексту і методичного апарату у контексті нового Державного стандарту освіти.
Учебник является ключевым компонентом учебно-воспитательного процесса, несмотря на то, что современное образование в значительной степени опирается на обилие информации, представляемой из различных источников и средств. Поэтому необходимо постоянное обновление фактического материала в учебниках, а также определение методологических основ отбора, структурирования и представления информации в учебниках.
В контексте новой парадигмы образования, которая направлена на укрепление знаний и, что более важно, на обучение новым навыкам и компетенциям, характер и цели учебника очень меняются. Он становится не только источником информации, но и путеводителем для самостоятельного обучения и практики учеников. В нем также предлагаются различные виды деятельности: чтение текста, анализ иллюстративного материала, работа с документами и экспериментирование с реальными жизненными ситуациями. Разнообразный набор образовательных методик и инструментов позволяет достигать основных целей образования.
The textbook is a key component of the educational process despite the fact that modern education heavily relies on the wealth of information provided from various sources and means. One of the consequences is a pressing need for the ongoing upgrade of factual material in textbooks as well as methodological complicity of the selection, structuring and presentation of information in textbooks.
In the context of new paradigm of education, which focuses on building knowledge and more importantly training new skills and competences of students the nature and purpose of textbooks changes immensely. It becomes not only a source of information but also a guidebook for independent learning and practicing. It also offers various types of activities: reading text, analyzing illustrative materials, working with documents and experimenting with real life situations. The employment of the diverse set of educational methodologies and instruments in the context of modern education enables achieving the core goals and objective.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7882/1/65.pdf
- Пометун, Олена Іванівна and Гупан, Нестор Миколайович (2014) The process of designing school textbook: requirements and issues Проблеми сучасного підручника (14). pp. 564-573. ISSN ISBN 978-966-644-382-6