Запис Детальніше

Зміст підручника з іноземної мови як засіб діагностики розвитку іншомовної особистості школяра

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7888/
 
Title Зміст підручника з іноземної мови як засіб діагностики розвитку іншомовної особистості школяра
Содержание учебника по иностранному языку как способ диагностики развития иноязычной личности школьника
The content of the textbook on a foreign language as a means of a diagnostics of the development of a pupil’s linguistic personality
 
Creator Редько, Валерій Григорович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
81 Linguistics and languages
 
Description У статті автор розглядає проблему діагностики динаміки зростання інтелектуального розвитку іншомовної особистості школяра під кутом зору компетентнісного підходу до навчання. Об’єктами контролю визначаються лінгвістична, мовленнєва, соціокультурна, загальнонавчальна компетенції.Критеріями оцінювання слугують рівні навченості школярів, окреслені чинними навчальними програмами для кожного класу.
Діагностику в системі шкільної іншомовної освіти автор рекомендує здійснювати у формі психолого-педагогічного моніторингу. Він має бути дидактично доцільно визначеним у часі: види і форми контролю повинні забезпечувати його швидку і необтяжливу процедуру проведення.
Свої думки автор ілюструє прикладами із підготовлених ним підручників з іспанської мови.
В статье автор рассматривает проблему диагностики динамики роста интеллектуального развития иноязычной личности школьника под углом зрения комптентностного подхода к обучению. Свои мысли он иллюстрирует примерами из подготовленных им учебников по испанскому языку.
The article deals with the problem of diagnostics and intellectual development dynamics of a linguistic personality of a student in the context of competencybased approach to education. Evaluation objects are the following: linguistic, communicative, sociocultural and general academic competencies.
The evaluation criteria are levels of academic achievements, which are defi ned by the school curriculum for each form.
According to the author, diagnostics is to be carried out as a psychological and educational monitoring. It is to be didactically adequate in time spectrum: types and forms of control should provide its prompt and non-overloading procedure.
The author outlines the following criteria to specify diagnostics means:
• As far as the contemporary educational paradigm suggests complex acquisition of linguistic skills and cultural peculiarities of a particular nation, the evaluation criteria should have complex nature as well and provide evaluation of educational achievements in the sphere of language, level of communicative skills and sociolultural competency.
• Provide information on psychological condition of students throughout the process of completing tasks (i.e. mental load, neural excitation, stress levels).
• Students are to be familiar with the types and forms of control which pose no diffi culties for them.
• Types of test tasks should have prognostic nature and provide opportunities to predict ways to neutralize shortfalls of educational process.
The suggested ideas are illustrated by the author with samples from his Spanish language textbooks.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7888/1/69.pdf
- Редько, Валерій Григорович (2014) The content of the textbook on a foreign language as a means of a diagnostics of the development of a pupil’s linguistic personality Проблеми сучасного підручника (14). pp. 597-610. ISSN ISBN 978-966-644-382-6