Запис Детальніше

Реализация культурологического подхода при изучении художественного произведения в интегрированных учебниках по литературе для основной школы

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7893/
 
Title Реализация культурологического подхода при изучении художественного произведения в интегрированных учебниках по литературе для основной школы
Реалізація культурологічного підходу при вивченні художнього твору в інтегрованих підручниках з літератури для основної школи
The implementation of cultural approach in the study of art in integrated textbooks for primary school literature
 
Creator Сімакова, Лідія Анатоліївна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
80 General questions relating to both linguistics and literature. Philology
 
Description В статье раскрываются теоретические положения культурологического подхода в процессе изучения литературы в школе, предлагается методика его реализации в интегрированных учебниках по литературе для 5 – 8 классов школ с русским языком обучения. Выделяются задания культурологического содержания на разных этапах изучения художественного произведения, ак- центируется внимание на структуре заданий, содержащих информативный текст культурологического характера.
У статті розкрито теоретичні положення культурологічного підходу у процесі вивчення літератури в школі, пропонується методика його реалізації в інтегрованих підручниках з літератури для 5 – 8 класів шкіл з російською мовою навчання. Виділяються завдання культурологічного змісту на різних етапах вивчення художнього твору, акцентується увага на структурі завдань, які містять інформативний текст культурологічного характеру.
The article describes the theoretical principles of cultural approach in the study of literature in the school, the technique of its implementation in integrated textbooks for Literature for 5 – 8 forms of schools with Russian language of instruction. Allocated tasks of cultural content on the different stages of the study of art, focuses on the structure of the jobs that contain informative text of cultural character.
Cultural Approach in the study of literature in the school at present is seen as an essential component of culture and one of the main sources for its transfer to the younger generation, through which the students not only to accumulate knowledge, formed the necessary skills and competencies, but also achieved higher goals – the personality growing person as the bearer and creator of culture. Active occurrence of schoolchildren in the world of fi ction is possible under the condition of deep perceptions of the writer’s works in the context of the culture that created it, comprehension of literary text as a general cultural phenomenon, encompassing the basis of its aesthetic and moral values . Comprehension of their students, deepening from class to class, will promote the absorption of the dominant culture of the foundations that determine the nature of ideology, behavior and values students.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7893/1/74.pdf
- Сімакова, Лідія Анатоліївна (2014) The implementation of cultural approach in the study of art in integrated textbooks for primary school literature Проблеми сучасного підручника (14). pp. 644-651. ISSN ISBN 978-966-644-382-6