Запис Детальніше

Дидактичні особливості створення сучасного підручника з технологій

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7910/
 
Title Дидактичні особливості створення сучасного підручника з технологій
Современный учебник по овладению учащихся технологиями
The modern textbook for the pupils’ technological education
 
Creator Тарара, Анатолій Михайлович
Терещук, Б. М.
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена висвітленню особливостей і принципів розроблення структури, змісту і методичного апарата підручників на засадах особистісно орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів, розглядається роль і значення сучасного підручника «Технології» для технологічної підготовки учнів основної школи відповідно до вимог нової редакції Державного стандарту базової і повної середньої освіти.
Статья посвящена освещению особенностей и принципов разработки структуры содержания и методического аппарата учебников на основе личностно ориентированного, деятельностного и компетентностного подходов, рассматривается роль и значение современного учебника «Технологии» для технологической подготовки учащихся основной школы в соответствии с требованиями новой редакции Государственного стандарта базового и полного среднего образования.
The article is devoted to the demonstration of the features and the principles of the development of the structure, the content, and the methodological apparatus of a textbook on the basis of the personality-oriented, the activity, and the competence approaches. The role and the importance of the «Technologies» modern textbook for the technological education of the pupils of the main school in correspondence to the requirements of the new edition of the State Standard of the basic and the full secondary education. In the article, an emphasis is put on the fact that the structure and the content of a modern textbook of technologies must guarantee not pupils’ mechanical mastering of knowledge but their practical, conscious usage in practice.
The textbook content must form the technically and technologically educated personality who is prepared for life and active creative activity under the conditions of the modern society. At the same time, as it is underscored that actually, the scientifi c works which would be devoted to the peculiarities of the development of the textbooks of technical and technological branch on the basis of the competence approach are absent.
The abovementioned requirements to a modern textbook make the authors pay special attention to the structure of every topic (paragraph) of a textbook. Because of this, the essence of all numerous components of the methodical apparatus which must be included in a modern textbook of technologies for pupils are described in details in the article.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7910/1/84.pdf
- Тарара, Анатолій Михайлович and Терещук, Б. М. (2014) The modern textbook for the pupils’ technological education Проблеми сучасного підручника (14). pp. 724-732. ISSN ISBN 978-966-644-382-6