Запис Детальніше

Текстоцентричний підхід і його реалізація в підручниках з української мови для 3-4 класів ЗНЗ з мовами навчання національних меншин України

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7925/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7925
 
Title Текстоцентричний підхід і його реалізація в підручниках з української мови для 3-4 класів ЗНЗ з мовами навчання національних меншин України
Текстоцентрический подход и его реализация в учебниках по украинскому языку для 3-4 классов ОУЗ с языками обучения национальных меньшинств Украины
A text-centered approach and its implementation in the textbooks on the ukrainian language for the 3-4th grades of the comprehensive secondary schools where the languages of national minorities are the teaching ones
 
Creator Хорошковська, Ольга Назарівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті розглядається проблема використання текстів різних жанрів і стилів як центральної дидактичної одиниці під час конструювання підручників для шкіл I концентра з національними мовами навчання. Доводиться, що текстоцентричний підхід і текст як комунікативна цілісність дає можливість розвивати усі види мовної діяльності : слухання – говоріння, читання і письмо, а також продемонструвати функціонування мовних одиниць в усній та письмовій формі.
В статье рассматривается проблема использования текстов разных жанров и стилей как центральной дидактической единицы при конструировании учебников для школ I концентра с национальными языками обучения. Доказывается, что текстоцентрический подход и текст как коммуникативная целостность дает возможность развивать все виды речевой деятельности: слушание – говорение, чтение и письмо и показать функционирование языковых единиц в устной и письменной речи.
In the article, the problem of the usage of texts of different genres and styles as a central didactic unit in the process of creating textbooks for the schools of the I concentre where the languages of national minorities are the teaching ones is observed. It is proved that the text-centered approach and a text as a communicative unity give an opportunity to develop all kinds of speech: listening comprehension, speaking, reading, and writing as well as to demonstrate the functioning of all speech units in an oral and in a written form.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7925/1/95.pdf
Хорошковська, Ольга Назарівна (2014) A text-centered approach and its implementation in the textbooks on the ukrainian language for the 3-4th grades of the comprehensive secondary schools where the languages of national minorities are the teaching ones Проблеми сучасного підручника (14). pp. 810-816. ISSN ISBN 978-966-644-382-6