Запис Детальніше

Реалізація компетентнісного підходу в підручнику української мови для 5 класу

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7930/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7930
 
Title Реалізація компетентнісного підходу в підручнику української мови для 5 класу
Реализация компетентностного подхода в учебнике по украинскому языку для 5 класса
Implementation of competence approach in the textbook on ukrainian language for grade 5
 
Creator Шелехова, Галина Тарасівна
Новосьолова, Валентина Іванівна
Ярмолюк, Алла Володимирівна
 
Subject 37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
81 Linguistics and languages
 
Description У статті висвітлено особливості побудови нового підручника української мови для 5 класу загальноосвітніх навчальних закладів з українською мовою навчання на засадах компетентнісного підходу. Автори враховують сучасні вітчизняні й світові підходи до мовної освіти, пропонують механізми впровадження в навчальний процес компетентнісного, а також когнітивно-комунікативного, особистісно орієнтованого й діяльнісного підходів до навчання; формування ключових компетентностей розглядають як передумову успішної самореалізації сучасного школяра в суспільстві.
В статье посвещены особенности построения нового учебника украинского языка для 5 класса общеобразовательных учебных заведений с украинским языком обучения на основе компетентностного подхода. Авторы учитывают современные отечественные и мировые подходы к языкового образования, предлагают механизмы внедрения в учебный процесс компетентностного, а также когнитивно-коммуникативного, личностно ориентированного и деятельностного подходов к обучению; формирование ключевых компетентностей рассматривают как предпосылку успешной самореализации современного школьника в обществе.
The paper presents the design features of the new Ukrainian language textbook for Grade 5 secondary schools with Ukrainian language competency-based approach. The authors take into account the current domestic and international approaches to language education, offer mechanisms for implementing the competency in the learning process, as well as cognitive-communicative, learner-oriented and activity approaches to learning; formation of key competencies considered as a prerequisite for the successful fulfi llment of the modern schoolboy in society. Presented a tutorial on the content and nature of the spirit of the time and content of the current curriculum in the Ukrainian language, aiming at the realization of the main objectives of education and training.
Element of novelty in the textbook there promoting the conscious appreciation of the students theoretical material by observing the operation of a linguistic phenomenon to hear or read the text on their own, securing it in the process of creating your own statements. It is the texts in the textbook are a means of language development, speech skills, serve as material for the enrichment and development of speech and writing, illustration, analysis of linguistic units at different levels of development of interest in the language, patriotic, moral and aesthetic education of students, etc. Didactic .. textbook material has absorbed the best examples of domestic fi ction, poetry, journalism, texts contribute to the development of imaginative and logical thinking, learn to argue, the presentation is problematic nature. Practical work by the book is aimed at understanding and acceptance of human relationships and moral formation obschecheloveskih values.
 
Publisher Інститут педагогіки
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7930/1/100.pdf
- Шелехова, Галина Тарасівна, Новосьолова, Валентина Іванівна and Ярмолюк, Алла Володимирівна (2014) Implementation of competence approach in the textbook on ukrainian language for grade 5 Проблеми сучасного підручника (14). pp. 851-860. ISSN ISBN 978-966-644-382-6