Запис Детальніше

Професійна компетентність педагогічних працівників: психологічний аспект

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7984/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7984
 
Title Професійна компетентність педагогічних працівників: психологічний аспект
Профессиональная компетентность педагогических работников: психологический аспект
Рrofessional competence of school teachers: essential aspect
 
Creator Калошин, В.Ф.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Педагогічна професія є однією з професій, для якої діє принцип «світячи іншим – згораєш сам». Перевантаження психіки трапляється часто і педагогам доводиться від нього захищатися.
За даними всесвітньої психіатричної спілки, майже у кожного педагога трапляються психічні розлади та моральні виснаження.
До 80% педагогів перебувають у досить напруженому стані, що вкрай негативно впливає на їхнє здоров’я, відносини з учнями, ефективність навчально-виховного процесу.
Саме тому емоційна стійкість педагога є важливим показником його професійної придатності. Результати проведених досліджень свідчать, що 10% педагогів мають високу емоційна стійкість, 45% – достатню, 45% – низький рівень емоційної стійкості. Такий рівень емоційного стану педагогів призводить до істотних негативних наслідків як у життєдіяльності суб’єктів навчально-виховного процесу, так і його якості.
Отримані результати дають підставу зробити висновок щодо необхідності організації спеціальної підготовки педагогів з метою формування у них навичок управління своєю психікою, позитивним мисленням, уміння діяти в критичних ситуаціях, а також оцінки їх емоційної стійкості
Аналіз навчальних посібників, які стосуються професійного удосконалення педагогів навчальних закладів професійно-технічної освіти, свідчить про відсутність матеріалів про формування у них компетентності щодо управління своїм психічним станом, особливо в критичних ситуаціях.
Саме тому важливим є пошук напрямів професійного вдосконалення викладачів та майстрів виробничого навчання, що сприяли б вирішенню цієї проблеми.
Проведені дослідження свідчать, що до них апріорно можна включити наступні:
адаптація викладача до професійної діяльності;
формування у викладача мотивації до педагогічної діяльності;
формування навичок адекватно діяти в критичних педагогічних ситуаціях, управляти психічним станом;
професійне самовдосконалення щодо емоційної стійкості.
Педагогическая профессия – одна из профессий, для которой действует принцип «светя другим – сгораешь сам». Перегрузка психики случается часто и педагогам приходится от нее защищаться.
По данным всемирного психиатрического союза, почти у каждого педагога случаются психические расстройства и моральные истощения.
До 80% педагогов находится в довольно напряженном психическом состоянии, которое крайне отрицательно влияет на их здоровье, отношения с учениками, эффективность учебно-воспитательного процесса. Именно поэтому эмоциональная стойкость педагога является важным показателем его профессиональной пригодности. Результаты проведенных исследований свидетельствуют, что 10% педагогов имеют высокую эмоциональная стойкость, 45% – достаточную, 45% – низкий уровень эмоциональной стойкости.
Низкий уровень эмоциональной стойкости педагогов приводит к существенным отрицательным последствиям как в жизнедеятельности субъектов учебно-воспитательного процесса, так и его качества.
Полученные результаты дают основание сделать вывод о необходимости организации специальной подготовки педагогов с целью формирования у них навыков управления своим психическим состоянием, положительного мышления, умения действовать в критических ситуациях, а также оценки их эмоциональной стойкости.
Анализ учебных пособий, которые касаются профессионального роста педагогов учебных заведений профессионально-технического образования, свидетельствует об отсутствии в них необходимых материалов о формировании компетентности относительно управления своим психическим состоянием, особенно в критических ситуациях.
Именно поэтому столь важен поиск направлений профессионального усовершенствования преподавателей и мастеров производственного обучения, которые оказывали бы содействие решению этой проблемы.
Проведенные исследования свидетельствуют, что к ним априорно можно отнести следующие:
адаптация педагога к профессиональной деятельности;
формирование у педагога мотивации к педагогической деятельности;
формирование привычек адекватно действовать в критических педагогических ситуациях, управлять психическим состоянием;
профессиональное самосовершенствование относительно повышения эмоциональной стойкости.
Teaching profession is one of the professions for which there is a principle of «shining to others you burn yourself». Mental overload occurs frequently, and teachers have to be resistant to it.
According to the World Psychiatric Union, almost every teacher is exposed to mental disorders and mental exhaustion.
Up to 80% of teachers are in a fairly strain state that negatively affects their health, relationships with students, and effectiveness of educational process.
That is why teacher’s emotional stability is an important indicator of his professional life. The studies show that 10% of teachers have high emotional stability, 45% – medium, 45% – the lowest level of emotional stability.
This level of teachers’ emotional stability leads to significant negative consequences both in the life of people involved in educational process and its quality.
The results obtained give reason to make conclusion as to the need of organizing special training for teachers in order to develop their skills aimed at managing their mental state, positive thinking, ability to act in critical situations, and assessing their emotional stability
Analysis of textbooks related to professional development of vocational school teachers shows a lack of materials concerning formation of competence to manage their mental state, especially in critical situations.
So it is important to find areas of professional development for teachers and production training foremen that would contribute to solving these problems.
Our studies show that these problems are as follows:
adaptation of a teacher to the professional activity,
formation of a teacher’s motivation to teaching activity,
formation of the skills to act adequately in critical pedagogical situations, to manage mental state,
professional self-improvement to enhance emotional stability.
 
Publisher "НВП" Поіграфсервіс
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7984/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BB%D0%BE%D1%88%D0%B8%D0%BD%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81%D1%96%D0%B9%D0%BD%D0%B0%20%D0%BA%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D1%82%D1%8C%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%BF%D1%80%D0%B0%D1%86%D1%96%D0%B2%D0%BD%D0%B8%D0%BA%D1%96%D0%B2%20%D0%BF%D1%81%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%BB%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%B8%D0%B9%20%D0%B0%D1%81%D0%BF%D0%B5%D0%BA%D1%82.pdf
Калошин, В.Ф. (2014) Рrofessional competence of school teachers: essential aspect Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки і перспективи (4). pp. 97-109.