Запис Детальніше

Особливості використання тренінгів у педагогічному процесі

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/7993/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/7993
 
Title Особливості використання тренінгів у педагогічному процесі
Особенности использования тренингов в педагогическом процессе
Special features of trainings application in pedagogical process
 
Creator Шимановський, Марк Мусійович
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description У статті розглянуто тренінг як інноваційну соціально-педагогічну технологію, що, безумовно, має всі можливості для застосування в педагогічному процесі. Досліджено можливості тренінгів як педагогічного засобу оптимізації навчально-виховної роботи в ПТНЗ.
Одночасно констатовано, що така технологія має деякі обмеження у застосуванні, вона певною мірою не враховує суто людське, раціональне, характерне саме для цієї конкретної особистості. Тренінг доводить уміння до навичок, до автоматизму, однак, без раціонального критичного усвідомлення сутнісних характеристик самого процесу. Тренінги руйнують самісне, екзистенціальне, особистісне, змушують працювати всіх за однією схемою, не враховують можливості особистісного раціонального розуміння проблематичних ситуацій. Технологія придатна для формування простих, усталених навичок щодо яких немає різнобачення. Зміст тренінгу не завжди відповідає особистому світобаченню та інтересам людини, може руйнувати його моральні принципи. Методика інтеракції приймається беззаперечно не всіма учасниками, вона безумовна для тих же партиципаторів-лідерів, інші групи в аудиторії або виконують завдання тренера без особливого ентузіазму, або беруть участі у тренінгах суто формально. Вкрай необхідним є додаткове науково-педагогічне і нормативно-правове обґрунтування тренінгів, що має запобігти завданню шкоди їхнім учасникам.
В статье рассмотрен тренинг как инновационная социально-педагогическая технология, которая, безусловно, имеет все возможности для применения в педагогическом процессе. Исследованы возможности тренингов как педагогического средства оптимизации учебно-воспитательной работы в ПТУЗ.
Одновременно констатировано, что такая технология имеет некоторые ограничения в применении, она в определенной степени не учитывает чисто человеческое, рациональное, характерное именно для этой конкретной личности. Тренинг доводит умение до навыков, до автоматизма, однако без рационального критического осознания сущностных характеристик самого процесса. Тренинги разрушают самостное, экзистенциальное, личностное, вынуждают работать всех по одной схеме, не учитывают возможности личностного рационального понимания проблемных ситуаций. Технология пригодна для формирования простых, устоявшихся навыков, по которым нет противоречий. Содержание тренинга не всегда соответствует личному мировоззрению и интересам человека, может разрушать его моральные принципы. Методика интеракции принимается беспрекословно не всеми участниками, она безусловная для тех же партиципаторов-лидеров, другие группы в аудитории или выполняют задания тренера без особого энтузиазма, или участие в тренингах принимают чисто формально. Крайне необходимо дополнительное научно-педагогическое и нормативно-правовое обоснование тренингов, которое должно исключить нанесение вреда их участникам.
The paper considers training as innovative socio-educational technology which certainly possesses all the features to be used in pedagogical process. Possibilities of training as a means of optimizing the pedagogical educational work at VET schools are investigated.
At the same time the author states that this technology has some limitations to be applied, it ignores to a certain extent the purely human, rational, specific to the particular individual. Training brings one’s ability to skills and automaticity, however, excluding rational critical awareness of the essential characteristics of the process. Trainings destroy something existential and personal, they force everybody to work according to the same pattern, do not consider the possibility for personal rational understanding of problematic situations. The technology is suitable for the formation of simple, well-established skills for which there is no different vision. Training content does not always meet personal world outlook and interests of a human, it can destroy his moral principles. Methods of interactions are implicitly accepted by not all participants but it is definitely suitable for leaders. The rest of the groups in an audience either perform tasks given by a coach without much enthusiasm or take part in training only on paper. It is extremely necessary to have additional scientific-pedagogical and regulatory justification of trainings hence excluding damage to their members.
 
Publisher "НВП" Поліграфсервіс
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/7993/1/%D0%A8%D0%B8%D0%BC%D0%B0%D0%BD%D0%BE%D0%B2%D1%81%D0%B8%D0%B9%20%D0%9C.%20%D0%9E%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D1%96%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BE%D1%80%D0%B8%D1%81%D1%82%D0%B0%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D1%82%D1%80%D0%B5%D0%BD%D1%96%D0%BD%D0%B3%D1%96%D0%B2%20%D1%83%20%D0%BF%D0%B5%D0%B4%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D1%87%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D1%83%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%86%D0%B5%D1%81%D1%96.pdf
Шимановський, Марк Мусійович (2014) Special features of trainings application in pedagogical process Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми пошуки і перспективи (4). pp. 172-187.