Запис Детальніше

Професійна діяльність викладачів-андрагогів (зарубіжний досвід)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8002/
37.013.83
 
Title Професійна діяльність викладачів-андрагогів (зарубіжний досвід)
Professional activities teacher-andragogue (foreign experience)
Профессиональная деятельность преподавателей-андрагогов (зарубежный опыт)
 
Creator Лукянова, Лариса Борисівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті постулюється думка про концептуалізацію освіти дорослих, її характерні особливості, що стосуються особистості педагогічного персоналу, який працює з дорослою аудиторією. Обґрунтовано залежність функцій педагогічного персоналу системи освіти дорослих від основних характеристик суспільства. Представлено зміст інтегрально-рольової позиції викладача-андрагога, яка має три складові – предметно-змістову, проективно-технологічну та організаційно-дагностувальну, кожна з яких виконує важливі функції. Проаналізовано професійну діяльність педагога-андрагога як фахівця, який професійно займається організацією навчання дорослих; консультує, є співавтором індивідуальної програми навчання. При цьому у своїй професійній діяльності поєднує й інші функції, виконуючи при цьому різні соціальні ролі. Педагог-андрагог надає допомогу у відновленні мотивації до навчальної і професійної діяльності, володіє змістом як андрагогічної, так і професійної діяльності тих, хто навчається, а також методологією андрагогічного супроводу самоосвіти дорослих.
The idea of the conceptualization of adult education has been postulated in the article including its significant differences. The leading distinguishing feature is the personality of pedagogical staff that works with adults. It has been substantiated the dependence of the functions which are performed by pedagogical staff in the adult education system, on the main characteristics of the society. It has been shown the content of the integral-role position of a pedagogue-andragogue which has 3 elements: subject and content, project and technological, organization and diagnostic. The professional activity of a pedagogue-andragogue has been analyzed as the specialist who professionally organizes and conducts adult training and learning, helps create individual programs of training. At the same time, in his/her activity he/she combines different social functions as well. The most typical are to provide the help in renovating the motivation towards learning and professional activity, to combine the content both andragogical and professional activity of his/her learners, to share the methods of supervising adult self-learning.
В статье постулируется мысль о концептуализации образования взрослых, ее характерные особенности, касающиеся личности педагогического персонала, работающего со взрослой аудиторией. Обоснована зависимость функций педагогического персонала системы образования взрослых от основных характеристик общества. Представлено содержание интегрально-ролевой позиции преподавателя-андрагога, которая имеет три составляющих - предметно-содержательную, проективно-технологическую и организационно-діагностическую, каждая из которых выполняет важные функции. Проанализированы профессиональную деятельность педагога-андрагога как специалиста, который профессионально занимается организацией обучения взрослых; консультирует, является соавтором индивидуальной программы обучения. При этом в своей профессиональной деятельности совмещает и другие функции, исполняя при этом разные социальные роли. Педагог-андрагог оказывает помощь в восстановлении мотивации к учебной и профессиональной деятельности, владеет содержанием как андрагогической, так и профессиональной деятельности обучающихся, а также методологии андрагогического сопровождения самообразования взрослых.
 
Publisher ХНУ
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8002/1/%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84.%20%D0%B4-%D1%82%D1%8C%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB.-%D0%B0%D0%BD%D0%B4%D1%80%D0%B0%D0%B3%D0%BE%D0%B3%D1%96%D0%B2.pdf
Лукянова, Лариса Борисівна (2014) Professional activities teacher-andragogue (foreign experience) Comparative professional pedagogy, 3 (4). pp. 119-123. ISSN 2308-4081