Запис Детальніше

Роль педагогічного колективу в освіті дорослих

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8009/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8009
 
Title Роль педагогічного колективу в освіті дорослих
The roles pedagogical staff play in adult education
Роль педагогического коллектива в образовании взрослых
 
Creator Лук’янова, Лариса Борисівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.09 Organization of instruction
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті висвітлено ідею концептуалізації освіти дорослих, в тому числі її особливості. Головною особливістю є склад педагогічного персоналу, який працює з дорослими. Обґрунтовані функції, які виконуються педагогічними кадрами в систему освіти для дорослих за основними характеристиками суспільства. Показано зміст інтегрально-рольової позиції педагога-андрагога, який має три елементи: предмет і зміст, проектування і технології, організацію та діагностику. Професійна діяльність педагога-андрагога була проаналізована як фахівця, який професійно організовує і проводить навчання дорослих, допомагає створити індивідуальні програми навчання. У той же час у своїй діяльності він поєднує в собі різні соціальні функції. Найбільш типовим є надання допомоги в оновленні мотивації до навчання та професійної діяльності, об'єднання змісту андрагогіки і професійної діяльності учнів, обмін досвідом щодо методів контролю за навчанням дорослих.
The idea of the conceptualization of adult education has been postulated in the article including its significant differences. The leading distinguishing feature is the personality of pedagogical staff that works with adults. It has been substantiated the dependence of the functions which are performed by pedagogical staff in the adult education system, on the main characteristics of the society. It has been shown the content of the integral-role position of a pedagogue-andragogue which has 3 elements: subject and content, project and technological, organization and diagnostic. The professional activity of a pedagogue-andragogue has been analyzed as the specialist who professionally organizes and conducts adult training and learning, helps create individual programs of training. At the same time, in his/her activity he/she combines different social functions as well. The most typical are to provide the help in renovating the motivation towards learning and professional activity, to combine the content both andragogical and professional activity of his/her learners, to share the methods of supervising adult self-learning.
В статье освещена идея концептуализации образования взрослых, в том числе ее особенности. Главной особенностью является состав педагогического персонала, который работает со взрослыми. Обоснованные функции, выполняемые педагогическими кадрами в системе образования для взрослых по основным характеристикам общества. Показано содержание интегрально-ролевой позиции педагога-андрагога, который имеет три элемента: предмет и содержание, проектирование и технологии, организации и диагностике. Профессиональная деятельность педагога-андрагога была проанализирована как специалиста, который профессионально организует и проводит обучение взрослых, помогает создать индивидуальные программы обучения. В то же время в своей деятельности он сочетает в себе различные социальные функции. Наиболее типичным является оказание помощи в обновлении мотивации к обучению и профессиональной деятельности, объединение содержания андрагогики и профессиональной деятельности учащихся, обмен опытом относительно методов контроля знаний взрослых.
 
Publisher L'Association 1901 "SEPIKE"
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8009/1/The_Roles_Pedagogical.pdf
Лук’янова, Лариса Борисівна (2014) The roles pedagogical staff play in adult education Social Education Project of Improving Knowledge in Economics, 1 (5). pp. 57-60. ISSN 2196-9531