Запис Детальніше

Сімейні цінності у контексті реалій сучасного американського суспільства

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8125/
37 / 018.1 (73)
 
Title Сімейні цінності у контексті реалій сучасного американського суспільства
Family Values in the Context of Modern American Society Realities
 
Creator Кравченко, Т.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
 
Description Розкрито сутність поняття «сімейні цінності» як сукупності прийнятих у суспільстві уявлень про сім’ю, що позначаються на способі її життєдіяльності. Встановлено, що у Сполучених Штатах Америки в основу інтерпретації сім’ї покладено її розуміння як колективу, який очолюють партнери протилежних статей, що перебувають у шлюбі і мають дітей. Доведена недоцільність, неправомірність і непридатність
традиційного розгляду сім’ї, оскільки вона як соціальна та економічна структура є динамічною конструкцією, трактування якої має змінюватися відповідно до потреб громадянського суспільства. Визначено особливості посттрадиційної американської сім’ї.
The essence of the concept «family values» is defined as an aggregate of the accepted in society ideas of family that affect its vital functions. Traditionally, family is determined as a team headed by the partners of opposite sex, which are in marriage and have children. In the United States of America, family values are reflected in the public family policy, in determining demographic and social
priorities. Family values also correlate with the views on the role of woman in society and family, sexual moral. The traditional family remains a norm, which all other family forms are often compared to. At the same time, new forms of family unions have appeared next to a traditional family, for example, lone parentfamily, family with adopted children, with stepfather or stepmother, non-working
father which takes care of children, unisexual marriages. The pointlessness, illegality and uselessness of the traditional consideration of family is proved. As a
dynamic social and economic structure, it must be interpreted in accordance with the needs of modern civil society. The revision of family values means the recognition
of a variety of its forms and marriage relations, both untraditional and traditional, strengthening the anxiety about children’s appropriation of the real values. Ponderable influence on the consideration of family values is produced by feminism, which marks the value of mutual growth, self-realization and collaboration of marriage partners, education of children; defends the values of love,
mutual respect, care, responsibility, sympathy and honesty. The main features of the posttraditional American family are revealed, which adheres to not a single certain structural model and is oriented on achieving consent between all family members, realization of humane social ‘contact’, establishment and development of democratic paternal-child mutual relations.
Раскрыта сущность понятия «семейные ценности» как совокупности принятых в обществе представлений о семье, которые оказывают влияние на способ ее жизнедеятельности. Установлено, что в Соединенных Штатах Америки в основе интерпретации семьи — понимание ее как коллектива, во главе которого партнеры противоположного пола, пребывающие в браке и имеющие детей. Доказана необоснованность, неправомерность и недееспособность традиционного рассмотрения семьи, поскольку она как социальная и экономическая структура является динамической конструкцией, трактовка которой должна изменяться в соответствии с потребностями гражданского общества. Определены
особенности посттрадиционной американской семьи.
 
Publisher Імекс-ЛТД, м.Кіровоград, Україна
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8125/1/Kravchenko.pdf
Кравченко, Т.В. (2014) Family Values in the Context of Modern American Society Realities Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (18). pp. 360-369. ISSN 978-966-189-298-8