Запис Детальніше

Неформальна освіта дорослих як реалізація гуманістичного підходу в освіті

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8143/
http://olgabanit.wix.com/osvitadoroslyh#!--1-8-2014-/c1fkf
374.72
 
Title Неформальна освіта дорослих як реалізація гуманістичного підходу в освіті
Non-formal adult education as a realisation of humanistic approach in education
Неформальное образование взрослых как реализация гуманистического подхода в образовании
 
Creator Василенко, Олена Вікторівна
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
374 Education and training out of school. Further education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті розкривається поняття неформальної освіти, в основі якого лежить гуманістичний підхід та особистісно-орієнтована педагогіка. Неформальна освіта розглядається як вид безперервної освіти і освітній процес, організований поза рамками традиційної освітньої системи і націлений на задоволення пізнавальних потреб різних вікових категорій населення. Аналізіруюуются філософсько-педагогічні ідеї Дж.Дьюи, гуманістична психологія А. Маслоу та К. Роджерса, що вплинули на становлення і розвиток неформальної освіти дорослих, так само, як андрагогіческіе принципи М. Ноулз. Наводяться основні характеристики, а також функції неформальної освіти. Виділено ключові провайдери освітніх послуг у сфері неформальної освіти.
The author reveals the concept of non-formal education, which is based on a humanistic approach and a personal-oriented pedagogy. Non-formal education is considered as a form of lifelong education and the educational process organized outside the traditional education system and aimed at meeting the cognitive needs of different age groups. Non-formal education, carried out by the different actors of the educational space, aimed at a human adaptation to a rapidly changing social, economic, technological, political environment, his/her integration into the society, the increased participation in social processes, constant updating of knowledge, skills and abilities regardless of the individual age. It is proved that the system of non-formal education has all the necessary pedagogical attributes: the goals, objectives, content, learning technologies. The basic characteristics and also the functions of non-formal education, such as cognitive, practical and psychological are presented. There have been identified three key providers of the educational services in the field of non-formal education: state structure and business engaged in advanced training of employees, and community organizations. The author describes the prerequisites for the realization of the non-formal education ideas in Ukraine (cultural, historical, social, economic, technological, psychological, pedagogical). At the same time it is stated the existing difficulties for the recognition of non-formal education at the legislative, institutional and professional level, the lack of a coherent educational strategy in Ukraine.
В статье раскрывается понятие неформального образования, в основе которого лежит гуманистический подход и личностно-ориентированная педагогика. Неформальное образование рассматривается как вид непрерывного образования и образовательный процесс, организованный вне рамок традиционной образовательной системы и нацеленный на удовлетворение познавательных потребностей различных возрастных категорий населения. Анализируюуются философско-педагогические идеи Дж.Дьюи, гуманистическая психология А. Маслоу та К. Роджерса, повлиявшие на становление и развитие неформального образования взрослых, так же, как андрагогические принципы М. Ноулза. Приводятся основные характеристики, а также функции неформального образования. Выделены ключевые провайдеры образовательных услуг в сфере неформального образования.
 
Publisher НОУЛІДЖ
 
Date 2014-04-01
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8143/1/Non-formal%20adult%20education.pdf
Василенко, Олена Вікторівна (2014) Non-formal adult education as a realisation of humanistic approach in education Adult education: theory, experience and perspectives, 1 (8). pp. 172-181. ISSN 2308-6386