Запис Детальніше

Самоорганізація в освіті дорослих: про перспективи інтеграції спонтанних змін

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8166/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8166
 
Title Самоорганізація в освіті дорослих: про перспективи інтеграції спонтанних змін
Self-organization in education of adults: on the prospects of integration of spontaneous changes
Самоорганизация в образовании взрослых: о перспективах интеграции спонтанных изменений
 
Creator Лушин, П. В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У статті йдеться про особливості освіти дорослих в період трансформації суспільства. Виділяються кілька тенденцій його розвитку, серед яких диференціальна і інтегративна. Автор статті детально аналізує фасилітативні технології в освіти дорослих, обговорює контексти, при яких директивний та фасилітативний супровід є еквівалентним і доповнюючим один одного. Особливий акцент робиться на дослідженні умов для розвиваючого середовища та нелінійному характері навчальної самоорганізації дорослих. У статті також розкриті підстави екофасилітації як однієї з інноваційних модальностей не тільки в області психологічної допомоги, а й в освіті дорослих.
The article deals with the question of education of adults in the period of transformation of society. A few trends are distinguished, one of which is differential, the other is integrative. The author of the article analyzes facilitative technologies in educations of adults, he also discusses contexts at which directive and indirective approaches are equivalent and complementary. The special accent is done on the research of terms under which the self-organisational education of adults becomes non-linear. In the article the ecofacilitation as an innovative modality is viewed in the contexts of not only psychological help but education of adults.
В статье речь идет об особенностях образования взрослых в период трансформации общества. Выделяются несколько тенденций его развития, среди которых дифференциальная и интегративная. Автор статьи детально анализирует фасилитативные технологии в образования взрослых, обсуждает контексты, при которых директивное и фасилитативное сопровождение являются эквивалентным и дополняющим друг друга. Особый акцент делается на исследовании условий для развивающей среды и нелиейном характере учебной самоорганизации взрослых. В статье также раскрыты основания экофасилитации как одной из инновационных модальностей не только в области психологической помощи, но и в образовании взрослых.
 
Publisher УМО НАПН України
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8166/1/%D0%A1%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%BE%D1%80%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B7%D0%B0%D1%86%D0%B8%D1%8F%20%D0%B2%20%D0%BE%D0%B1%D1%80%D0%B0%D0%B7%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D0%BD%D0%B8%D0%B8%20%D0%B2%D0%B7%D1%80%D0%BE%D1%81%D0%BB%D1%8B%D1%85%20%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%8C%D1%8F%20%D0%9B%D1%83%D1%88%D0%B8%D0%BD.pdf
Лушин, П. В. (2014) Self-organization in education of adults: on the prospects of integration of spontaneous changes Теория и практика психотерапии (2).