Запис Детальніше

Система критеріїв і показників готовності юнаків шкіл-інтернатів до виконання ролі майбутнього сім’янина

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8235/
37.015.311: 173.3-058.833
 
Title Система критеріїв і показників готовності юнаків шкіл-інтернатів до виконання ролі майбутнього сім’янина
The Criteria and Indices of Boarding School Students’ Readiness to Perform the Role of Family Man
 
Creator Грітчина, А.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
37.09 Organization of instruction
 
Description На основі аналізу наукової літератури готовність юнаків загальноосвітніх шкіл-інтернатів до виконання ролі сім’янина визначено як інтегративне утворення, складовими якого є когнітивний, емоційно-мотиваційний і поведінковий компоненти. Розкрито показники для оцінювання рівня сформованості кожного структурного компонента, а також рівні сформованості досліджуваного явища.
На основе анализа научной литературы готовность юношей общеобразовательных школ-интернатов к выполнению роли семьянина определена как интегративное образование, составляющими котрого являются когнитивный, эмоционально-мотивационный и поведенческий компоненты. Определены также показатели для оценивания уровня сформированности каждого структурного компонента. Охарактеризованы уровни сформированности исследуемого явления.
The Institute of Problems on Education of the National Academy of Pedagogical Sciences of Ukraine (9 Berlynskoho Str., Kyiv, Ukraine). The educational environment of the boarding school accumulates the most difficult problems of psychological and social formation of youth. In the article, the peculiarities of adolescents and the specificity of boarding school and its student contingent are considered. The components of boarding school senior students’ family life values formation are defined: cognitive, emotional and value, behavioral and active ones. Depending on the degree of manifestation of knowledge, motivation and skills, the three levels of readiness of boarding schoolboys to the role of family man are described: high, medium, low. In the process of the research it was revealed that 56,4 % of all the schoolboys are oriented to create a family. 39,2 % of the students had other priorities: studying, future profession, the wish «to live for oneself» etc. The orientation to forming a family testifies the value attitude to future family relationships. Unfortunately, due to the absence of positive experience of family life, children-orphans idealize their future family.
 
Publisher ТОВ «Імекс-ЛТД», м. Кіровоград, Україна
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8235/1/gritchina2014.pdf
Грітчина, А.І. (2014) The Criteria and Indices of Boarding School Students’ Readiness to Perform the Role of Family Man Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (18). pp. 180-186. ISSN 2308-3778