Запис Детальніше

Фрмування цінностей сімейного життя старшокласників загальноосвітніх шкіл-інтернатів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8236/
373.5.035.461: 37.018.3
 
Title Фрмування цінностей сімейного життя старшокласників загальноосвітніх шкіл-інтернатів
The Formation of Boarding School Senior Students’ Family Life Values
 
Creator Канішевська, Л.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.06 Social problems in education. Human contacts, relationships
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті уточнено феномен «цінності сімейного життя»; визначено критерії та показники сформованості цінностей сімейного життя старшокласників загальноосвітніх шкіл-інтернатів. Розкрито одну із педагогічних умов формування цінностей сімейного життя означеної категорії учнів — методичне забезпечення процесу. Зокрема, представлено програму «Сімейні цінності» для учнів 8-9 класів (70 годин), метою якої є підготовка старшокласників шкіл-інтернатів до сімейного життя на основі родинних традицій та звичаїв, позитивних подружніх і батьківсько-дитячих взаємин.
В статье уточнен феномен «ценности семейной жизни»; определены критерии и показатели сформированности ценностей семейной жизни старшеклассников общеобразовательных школ-интернатов. Раскрыто одно из педагогических условий формирования ценностей семейной жизни старшеклассников школ-интернатов — методическое обеспечение процесса. В частности, представлена программа «Семейные ценности» для учащихся 8-9 классов (70 часов), целью которой является подготовка старшеклассников школ-интернатов к будущей семейной жизни на основе традиционных для Украины семейных ценностей, семейных 305 традиций, позитивных супружеских и детско-родительских взаимоотношений.
The phenomenon «family life values» is clarified in the article. Family life values are philosophical ideas and moral instructions based on the traditional understanding of family institution, relations between family members, marriage and family responsible behavior, which provide cultural and demographic reproduction of Ukrainian society. The features of family life values as personal characteristics of the person are social by nature, but individual in patterns of mastery and expression; they are behavior regulators, covering all aspects of human existence. Family life values maturity is the foundation of the boarding school senior students’ readiness to family life and conscious parenting, their integration into the modern society. Due to the nature and structure of the phenomenon «family life values», the peculiarities of young adolescents and specificity of boarding school student contingent, the criteria and indicators of comprehensive boarding school senior students’ family life values maturity are defined. The methodical support of the boarding school senior students’ family life values formation process is presented: the program «Family Values» for 8-9 grades students (70 hours), the purpose of which is to prepare boarding school senior students for their future family life on the basis of Ukrainian traditional values, family traditions and customs, positive marital and parent-child relationships.
 
Publisher ТОВ «Імекс-ЛТД», м. Кіровоград, Україна
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8236/1/kanishevsa2014.pdf
Канішевська, Л.В. (2014) The Formation of Boarding School Senior Students’ Family Life Values Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (18). pp. 297-305. ISSN 2308-3778