Запис Детальніше

Дослідження проблеми підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8238/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8238
 
Title Дослідження проблеми підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя
The Investigation of the Problem of Boarding-school Senior Pupils’ Preparation to Independent Life
 
Creator Канішевська, Л.В.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
 
Description Розкрито теоретико-методичні основи підготовки старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя: визначено сутність готовності старшокласників шкіл-інтернатів до самостійного життя як наукове поняття; компоненти, критерії, показники готовності старшокласників шкіл-нтернатів до самостійного життя; педагогічні умови; форми і методи педагогічної діяльності.
Раскрыты теоретико-методические основы подготовки старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни: определена сущность готовности старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни как научное понятие; компоненты, критерии, показатели готовности старшеклассников школ-интернатов к самостоятельной жизни; педагогические условия; формы и методы педагогической деятельности.
The theoretical and methodical principles of preparation of the senior pupils of boarding-schools to independent life are exposed; the essence of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life is specified as an integral personality uality which testifies the maturity of stable personal features as pre-conditions for successful self-realization in life. The specific features of preparation of senior pupils of boarding-schools to independent life are ascertained: specific of the contingent; social orphanage, the features of organization of the pupils’ vital functioning: a lot of measures, the consequences of which is orientation on total control of the pupils’ conduct by teachers, lack of individual approach; insufficient possibilities for forming the social responsibility of pupils; limited social space; features of early youth age, etc. The components of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life are revealed: cognitive, emotionally-valued, conduct-active. The criteria (knowledge from different spheres of vital functioning; value orientations; application of knowledge, abilities and skills in new conditions, in various vital situations), indexes of readiness of senior pupils of boarding-schools to independent life; pedagogical terms (preparatory work with teachers of boarding-school establishments on this issue; purposeful preparation of senior pupils of boarding-schools to master the social roles: a citizen, a family man / woman, a specialist; organization of social-cultural activity, directed at forming a social experience; pedagogical support of senior pupils of boarding-schools; forms and methods of pedagogical activity have been identified.
 
Publisher Імекс-ЛТД, м. Кіровоград, Україна
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8238/1/kanishevska2013%2817%29.pdf
Канішевська, Л.В. (2013) The Investigation of the Problem of Boarding-school Senior Pupils’ Preparation to Independent Life Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді, 1 (17). pp. 293-299. ISSN 2308-3778