Запис Детальніше

Розвиток здоров’язбережувальної компетентності керівних кадрів освіти районного рівня

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8605/
http://tme.umo.edu.ua/docs/15/5.pdf
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8605
 
Title Розвиток здоров’язбережувальної компетентності керівних кадрів освіти районного рівня
Развитие здоровьесохраняющей компетентности руководящих кадров образования районного уровня
The enlargement of health maintenance competence of the district level educational top-management
 
Creator Бойченко, Т. Є.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description У публікації проаналізовано необхідність розвитку
здоров’язбережувальної компетентності в процесі післядипломної підготовки керівних кадрів освіти районного рівня. Представлено основні положення щодо ключового характеру здоров’язбережувальної компетентності для освіти
України. Схарактеризовано моделі навчання, в межах яких можливий вибір типу інтерактивної взаємодії із слухачами. Аргументовано необхідність вибору інтерактивних методів навчання залежно від досвіду фахівців та виду курсової підготовки тих, хто приймає рішення, з груп прямого, непрямого, взаємодіючого, заснованого на досвіді та самостійного навчання. Як найефективніше рекомендовано раціональне співвідношення методів навчання з усіх означених груп з акцентом на самостійній діяльності слухачів з опорою на власний досвід. З досвідченими фахівцями доцільно проводити навчальні ситуаційні, ділові, рольові ігри. Робота з новопризначеними спеціалістами потребує застосування навчальних методів, котрі збільшують обсяг теоретичної інформації і підвищують рівень володіння компетенціями практичного спрямування: лекції, демонстрації, опитування, коло знань, диспути, робота в малих групах, концептуальна карта, «павутиння». Доцільним є реалізація інтерактивних методів навчання в умовах тренінгу.
В публикации проанализирована необходимость развития
здоровье сохраняющей компетентности в процессе последипломной подготовки руководящих кадров образования районного уровня. Представлены основные положения касательно ключевого характера здоровье сохраняющей компетентности для образования Украины. Охарактеризованы модели обучения, в рамках которых возможен выбор типа интерактивного взаимодействия со слушателями. Аргументирована необходимость выбора интерактивных методов обучения в зависимости от опыта специалистов и вида курсовой подготовки принимающих решение, из групп прямого, косвенного, взаимодействующего, основанного на опыте и самостоятельного обучения. Как наиболее эффективное рекомендуется рациональное соотношение методов обучения по всем указанным группам с акцентом на самостоятельной деятельности слушателей с опорой на собственный опыт. С опытными специалистами целесообразно проводить учебные ситуационные, деловые, ролевые игры. Работа с новыми пециалистами требует применения методов обучения, которые увеличивают объем теоретической информации и повышают уровень владения компетенциями практического направления: лекции, демонстрации, опросы, круг знаний, диспуты, работа в малых группах, концептуальная карта, «паутина». Целесообразна реализация интерактивных методов обучения в условиях тренинга.
This publication analyzes the necessity of health maintenance competence in the process of post-graduate study for managers at the district level. There are demonstrated the basic provisions on key role of health maintenance competences for education in Ukraine. Author determined learning model, within which one can choose type of interactivity with the audience. It is proofed the
necessity of choice of interactive teaching methods depending on specialist experience and the type of training courses of decision makers from groups of direct, indirect, interacting, based on experience and self-study. It is recommended as the most effective the teaching methods improved ratio of all the above-mentioned groups with a focus on independent activities of students relying on their own experience. With experienced professionals it is advisable to conduct situational training, business, role-playing games. Working with the newly appointed specialists requires a training method that increases the amount of theoretical information and increases the level of competence of practical orientation: lectures, demonstrations, surveys, range of knowledge, debates, small group work, conceptual map "web." It makes
sense to implement interactive teaching methods in terms of training.
 
Publisher Університет менеджменту освіти Національної академії педагогічних наук України
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8605/1/5.pdf
Бойченко, Т. Є. (2014) The enlargement of health maintenance competence of the district level educational top-management Theory and methods of educational management, 2 (14).