Запис Детальніше

Theoretical and methodological foundations for professional development of executive leaders under current social transformations

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8658/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8658
 
Title Theoretical and methodological foundations for professional development of executive leaders under current social transformations
Теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів в умовах сучасних суспільних трансформацій.
Теоретико-методологические основы профессиональной подготовки управленцев-лидеров в условиях современных общественных трансформаций
 
Creator Калашнікова, С.А.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Dissertation for obtaining the academic degree of a Doctor in Pedagogical Sciences іn specialty 13.00.06 – theory and methods of educational administration. – SHEI «Educational Management University» NAPS Ukraine. – Kyiv, 2011.
The theoretical and methodological foundations for professional development of executive leaders in form of methodology which include regularities, principles, content, pedagogical technology, evaluation and conditions of leaders’ education effectiveness are defined in the dissertation. The leadership is presented as the highest – compared to administration and management – evolutional and qualitative level of governance, and its actualization in modern social transformations is verified. Dependency between governance levels (administration, management, leadership) and competencies levels (knowledge, skills, behavior competencies) is proved. The specificities and factors that provide for the effectiveness of leadership education programs are specified on basis of analysis of leading foreign and domestic experience in executive leaders’ professional development for business, public and education administration. The specific character of pedagogical technology and evaluation of the aforementioned education is clarified. The grounded methodology of executive leaders’ professional development was realized in the domestic practice of professional education for heads of educational institutions. Practical recommendations and perspective directions for further academic research are developed.
У дисертації визначено теоретико-методологічні засади професійної підготовки управлінців-лідерів у вигляді методології, яка включає: закономірності, принципи, зміст, педагогічну технологію, оцінювання та умови ефективності навчання. Розкрито сутність лідерства як вищого у порівнянні з адмініструванням і менеджментом еволюційного та якісного рівня управління, а також висвітлено його актуалізацію в умовах сучасних суспільних трансформацій. Доведено залежність між рівнями управління (адміністрування, менеджмент, лідерство) та рівнями компетенцій (знаннєвими, вміннєвими, поведінковими). На підставі аналізу провідного зарубіжного і вітчизняного досвіду професійної підготовки управлінців-лідерів для сфер бізнес-управління, державного управління та управління освітою з’ясовано особливості та фактори, що забезпечують ефективність освітніх програм такого спрямування. Виявлено специфіку педагогічної технології та оцінювання зазначеної підготовки. Обґрунтована методологія професійної підготовки управлінців-лідерів реалізована у вітчизняній практиці професійної освіти керівників навчальних закладів. Сформульовано практичні рекомендації та перспективні напрями подальших наукових досліджень.
В диссертационном исследовании предложен новый подход к профессиональной подготовке управленцев в условиях современных общественных трансформаций в соответствии с новой управленческой парадигмой – лидерством.
Установлено, что в эволюционное развитие управления в сфере профессиональной деятельности характеризуется несколькими уровнями. Лидерство рассматривается как более высокий по сравнению с администрированием и менеджментом эволюционный и качественный уровень управления. Специфика каждого из уровней проявляется через идентификацию базовых параметров (субъекта, объекта, характера и цели) управленческого влияния. Лидерство определено как управление, которое реализуется путем влияния на последователей (их поведение), осуществляемое на основе личных качеств (лидерских компетенций) для достижения общественно значимых целей. Актуализация лидерства в контексте действующих общественных тенденций развития (глобализация, демократизация, информатизация / технологизация, возвышение роли личности) и общественных трансформаций (ценностной, организационной) порождает необходимость модернизации профессиональной подготовки управленцев путем формирования образовательной индустрии развития их лидерского потенциала.
Цель диссертационного исследования – теоретическое обоснование и внедрение методологии профессиональной подготовки управленцев-лидеров в отечественную практику. Для ее достижения были проанализированы 65 программ профессиональной подготовки лидеров для сфер бизнес-управления, государственного управления и управления образованием, которые реализуются в Украине и зарубежных странах (Австрия, Великобритания, Германия, Дания, Ирландия, Канада, Нидерланды, США, Швеция и др.).
 
Publisher SHEI «University of Educational Management» NAPS of Ukraine
«Видавництво “Науковий світ”»®
 
Date 2011-09-08
 
Type Thesis
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8658/1/2011_C%D0%9A_doctoral_thesis_SK.pdf
Калашнікова, С.А. (2011) Theoretical and methodological foundations for professional development of executive leaders under current social transformations Other thesis, Київський університет імені Бориса Грінченка.