Запис Детальніше

Нобелівські лауреати і топ-заклади вищої освіти, країни та контингенти з передовим університетським потенціалом

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8681/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8681
 
Title Нобелівські лауреати і топ-заклади вищої освіти, країни та контингенти з передовим університетським потенціалом
Nobel laureates and top higher education institutions, countries and continents with leading university potential
 
Creator Луговий, В.І.
Калашнікова, С.А.
Слюсаренко, О.М.
Таланова, Ж.В.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Досліджено роль передових закладів вищої освіти, країн і континентів з потужним університетським потенціалом у реалізації нобелівських лауреатів – лідерів людського розвитку. Загалом виявлено 326 закладів 51 країни шести континентів, де відбувалося здійснення (підготовка, стажування, робота) 835 володарів Нобелівської премії з фізики, хімії, фізіології або медицини, літератури, миру, економічних наук. Установлено розподілений і колективний характер участі закладів у формуванні й функціонуванні лауреатів через академічну мобільність останніх. З одного боку, один заклад пересічно брав участь у здійсненні близько 8 лауреатів (з діапазоном варіації від 1 до 89 лауреатів), з другого боку, реалізація кожного лауреата, як правило, відбувалася в кількох закладах. Домінуючий внесок у здійснення лауреатів чинять топ-заклади за рейтингами «Таймс» і «Шанхайський», на які припадає відповідно 87,0 і 91,8 % усіх актів реалізації. Особливо вагомим (понад 40 %) є внесок закладів, що посідають 1–30 місця за цими рейтингами. Виявлено сильну кореляцію між ранговими місцями закладів за зазначеними рейтингами та продуктивністю закладів щодо лауреатів. Середній вік таких високорейтингових закладів перевищує 200 років. Основними продуцентами лауреатів слід визнати заклади США, Сполученого Королівства, Німеччини, Франції, Швейцарії, Нідерландів, Росії, Канади, Швеції, Японії, Австрії, Австралії та Італії, на які припадає 93,2 % реалізаційних актів. По континентах найбільший внесок дають заклади Північної Америки – 52,4 % і Європи – 42,7 %. Досвід організації, функціонування, розвитку мережі провідних університетів, країн і континентів з високим університетським потенціалом може слугувати зразком для модернізації вищої освіти України й інших держав з метою ефективного формування національної еліти, адекватної дослідницько-інноваційному типу суспільного прогресу.
The article explores the role of prominent higher education institutions, countries and continents with the powerful university potential in the formation of Nobel laureates as human development leaders. It was identified that in total 326 institutions from 51 countries on 6 continents have been involved in the formation (education, internship, employment) of 835 Nobel Prize winners in physics, chemistry, physiology or medicine, literature, peace, economic sciences. The shared and collective character of institutional participation via academic mobility in the formation and functioning of the laureates was determined. On the one hand, one institution typically participated in the formation of nearly 8 laureates (with variation range from 1 to 89 laureates); on other hand, the formation of each laureate, as a rule, was realized in several institutions. The dominant contribution in the formation of laureates is done by top-institutions in the TIMES and Shanghai Rankings that accordingly provide for 87,0 and 91,8 % of all cases. The most significant contribution (above 40 %) is assigned to institutions that occupied positions 1 to 30 in the above rankings. A strong correlation was revealed between ranking position of an institution in the above mentioned rankings and its productivity in the formation of laureates. The average age of such high-ranking institutions is over 200 years old. The major producers of laureates are institutions of USA, United Kingdom, Germany, France, Switzerland, the Netherlands, Russian Federation, Canada, Sweden, Japan, Austria, Australia and Italy that provide for 93,2 % of formation cases. Among the continents, the biggest contributors are institutions of the North America – 52,4 % and Europe – 42,7 %. The experience of organization, operation, development of leading universities network, countries and continents with high university potential can serve as an example for modernization of Ukraine’s higher education, as well as other countries, aiming at efficient formation of the national elite relevant to research-innovative type of social progress.
 
Publisher Педагогічна преса
 
Date 2013
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8681/1/2013_%D0%9D%D0%BE%D0%B1%D0%B5%D0%BB_%D0%BB%D0%B0%D1%83%D1%80_%D1%82%D0%BE%D0%BF_%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2%D0%B5%D1%80_%D0%92%D0%86%D0%9B_%D0%A1%D0%90%D0%9A_%D0%9E%D0%9C%D0%A1_%D0%96%D0%92%D0%A2.pdf
- Луговий, В.І. (orcid.org/0000-0003-1650-066X <http://orcid.org/0000-0003-1650-066X>), Калашнікова, С.А., Слюсаренко, О.М. and Таланова, Ж.В. (2013) Nobel laureates and top higher education institutions, countries and continents with leading university potential Вища освіта України, 4. pp. 10-20. ISSN 2078-1016