Лідерські та дослідницькі характеристики канадських університетів: досвід для України
Електронна бібліотека НАПН України
Переглянути архів ІнформаціяПоле | Співвідношення | |
Relation |
http://lib.iitta.gov.ua/8684/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8684 |
|
Title |
Лідерські та дослідницькі характеристики канадських університетів: досвід для України
Leadership and research descriptions of the Canadian universities: experience for Ukraine |
|
Creator |
Луговий, В.І.
Калашнікова, С.А. Слюсаренко, О.М. Таланова, Ж.В. |
|
Subject |
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study |
|
Description |
Розглянуто канадську університетську освіту, здійснено її порівняння з українською вищою освітою. Установлено, що пересічно канадські університети є крупними концентрованими інституціями, які зорієнтовані на реалізацію дослідницько-інноваційної діяльності та значна частина яких (20-24 %) входить до переліків топ-закладів за провідними міжнародними рейтингами «Таймс» і «Шанхайський». У системі університетів Канади виявлено синергійний ефект значного випереджального підвищення персональної дослідницької продуктивності викладачів із збільшенням їхньої кількості в закладі. Досвід організації, функціонування, розвитку мережі канадських університетів може слугувати зразком для реформування вищої освіти України.
The Canadian university education is observed and compared to the Ukrainian higher education. It has been determined that on an average the Canadian universities are large concentrated institutions oriented to implementation of research and innovative activities. The majority of them (20-24%) is included in the lists of top-level universities in leading international rankings “TIMES” (THE World University Ranking) and “Shanghai” (The Academic Ranking of World Universities. Shanghai Jiao Tong University in China). The synergetic effect on massive increasing personal research efficiency of faculty when their number is growing in the Canadian system of universities is specified. Experience of organizing, functioning, development of the Canadian universities’ network can serve as an example for reforming of higher education in Ukraine. |
|
Publisher |
Педагогічна преса
|
|
Date |
2013
|
|
Type |
Article
PeerReviewed |
|
Format |
application/pdf
|
|
Language |
uk
|
|
Identifier |
http://lib.iitta.gov.ua/8684/1/2013_%D0%9B%D1%96%D0%B4%D0%B5%D1%80_%D0%B4%D0%BE%D1%81%D0%BB_%D1%85%D0%B0%D1%80%D0%B0%D0%BA_%D1%83%D0%BD%D1%96%D0%B2_%D0%9A%D0%B0%D0%BD%D0%B0%D0%B4%D0%B8_%D0%92%D0%86%D0%9B_%D0%A1%D0%90%D0%9A_%D0%9E%D0%9C%D0%A1_%D0%96%D0%92%D0%A2.pdf
- Луговий, В.І. (orcid.org/0000-0003-1650-066X <http://orcid.org/0000-0003-1650-066X>), Калашнікова, С.А., Слюсаренко, О.М. and Таланова, Ж.В. (2013) Leadership and research descriptions of the Canadian universities: experience for Ukraine Вища освіта України, 1 (2). pp. 491-508. ISSN 2078-1016 |
|