Запис Детальніше

Екзистенційні потреби і розвиток обдарованої особистості

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8750/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8750
 
Title Екзистенційні потреби і розвиток обдарованої особистості
Existential needs and development of a gifted person
Экзистенциальные потребности и развитие одаренной личности
 
Creator Музика, О. Л.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
376.5 Виховання та освіта обдарованих дітей, вундеркіндів.
 
Description У статті аналізуються екзистенційні потреби обдарованої особистості: потреба в суб’єктності, в самоідентичності, в сенсі життя. Екзистенційні потреби є результатом рефлексії, усвідомлення обдарованою особистістю динаміки власних потреб та особистісних цінностей. Моральнісні (етичні) і діяльнісні (здібності) цінності у взаємодії та взаємозв’язках є ресурсом особистісного розвитку. Особистісні цінності виникають у процесі задоволення потреб, а в кінцевому рахунку докорінно змінюють всю потребову сферу особистості, способи її життєконструювання і самоздійснення.
The article analyses the existential needs of a gifted person: need for subjectness, for self-identity, for reason to live. Implementation of subjectness need presupposes the following: 1) distancing from own personal features, allowing their regulation (subject to K. Obukhovskyi); 2) the ethical attitude to the world, which allows a person to implement their own needs, correlating them with the needs of other people (subject to S. L. Rubinshtein); the desire for self-actualization as a focus on self-development (subject to A. Maslou). A gifted personality rather paradoxically satisfies the need for identity. Value-conscious attitude to their own abilities, including creative, is the ground for the self-identity. The need for reason to live develops beginning with the gifted person’s growing awareness concerning their own difference from the contact environment. The next step is their personal choice, related to 1) confirmation of the direction for their own development and 2) the focus on universal human values. The existential needs are the result of reflection, awareness by a gifted person of the dynamics of their own needs and personal values. The moral (ethical) and activity (abilities) values in interactions and relations is a resource for personal development. Personal values occur in the process of need satisfaction, and eventually they profoundly change the alter personality’s consumer field, means of life design and self-fulfillment.
В статье анализируются экзистенциальные потребности одаренной личности: потребность в субъектности, в самоидентичности, в смысле жизни. Экзистенциальные потребности являются результатом рефлексии, осознания одаренной личностью динамики собственных потребностей и личностных ценностей. Нравственные (этические) и деятельностные (способности) ценности во взаимодействии и взаимосвязях являются ресурсом личностного развития. Личностные ценности возникают в процессе удовлетворения потребностей, а в конечном счете в корне изменяют всю потребностную сферу личности, способы ее жизнеконструировання и самоосуществления.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8750/1/Muzyka_O_L_EPROO_%D0%86%D0%A0.pdf
Музика, О. Л. (2015) Existential needs and development of a gifted person Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Т.VI. Психологія обдарованості. – Випуск 10. pp. 63-77. ISSN 2072 4772