Запис Детальніше

Застосування кейс-технологій у підготовці кваліфікованих робітників

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8792/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8792
 
Title Застосування кейс-технологій у підготовці кваліфікованих робітників
Case technologies application in skilled workers training
Применение кейс-технологий в подготовке квалифицированных рабочих
 
Creator Пащенко, Т.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
377 Specialized instruction. Vocational, technical, professional training. Vocational colleges, institutes. Polytechnics
 
Description Одним з найефективніших засобів підвищення пізнавальної
активності студентів є використання інтерактивних технологій у навчальному процесі ПТНЗ. У ході застосування інтерактивних технологій (зокрема кейс-технологій) відбувається вироблення знань, а не оволодіння готовими знаннями: відповіді на питання необхідно знаходити самостійно.
Новизна і особливості використання кейс-технологій (від
англ. case-study) вимагають детального аналізу даного методу як виду інтерактивних форм навчання, адаптації до особливостей використання при викладанні різних дисциплін.
У статті здійснено спробу систематизувати наявні у педагогі-
чній літературі класифікації кейсів. До кейс-технологій належать: метод ситуаційного аналізу; метод інциденту; метод розбору ділової кореспонденції; ігрове проектування; метод ситуаційно-рольових ігор; метод дискусії.
Основна функція кейс-методу – навчити учнів креативно ми-
слити, вирішувати складні, неструктуровані проблеми. Введення кейс-методу в навчальний процес підготовки кваліфікованих робітників передбачає серйозну роботу викладача і вимагає від нього значної мобільності у спілкуванні з учнями. Для широкого застосування кейс-методу у ПТНЗ необхідно створити базу кейсів з різних дисциплін.
Одним из наиболее эффективных средств повышения эффективности познавательной активности студентов является использование в учебном процессе ПТУЗ интерактивных технологий обучения. При интерактивной технологии (кейс-технологии) происходит выработка знаний, а не овладение готовыми знаниями:ответы на вопросы необходимо искать самостоятельно.
Новизна и особенности использования case-study требуют детального анализа данного метода как вида интерактивных форм обучения, адаптации к особенностям использования при преподавании различных дисциплин.
В педагогической литературе существует много классифика-
ций типов и видов кейсов. Попытка систематизировать различные классификации приведена в статье.
К кейс-технологии относятся: метод ситуационного анализа;
метод инцидента; метод разбора деловой корреспонденции; игровое проектирование; метод ситуационно-ролевых игр; метод дискуссии.
Основная функция кейс-метода – обучать учеников креативно мыслить, решать сложные неструктурированные проблемы,
которые невозможно решить аналитическим путем.
Как показывает опыт, введение кейс-метода в учебный процесс подготовки квалифицированных рабочих означает серьезную
работу преподавателя и требует от него значительной мобильности в общении с учениками во время работы с кейсом.
Для широкого применения кейс-метода в ПТУ необходимо
создать базу кейсов для различных дисциплин.
Fellow of the laboratory for vocational education and training content institute of vocational education under the
national academy of pedagogical sciences of Ukraine
One of the most effective means to improve students’ cognitive activity is the use of interactive technologies in training process of VET schools. During interactive technologies application (specifically case-
technology) there is production of knowledge rather than mastery of existing knowledge. One should find answers to the questions independently.
Novelty and special features as to application of case-based technologies require a detailed analysis of the method as a kind of interactive learning, adapting to characteristics of its use in teaching various subjects.
The article attempts to systematize cases classifications existing in pedagogical literature.
Case technologies include: method of situational analysis; incident method; business correspondence analysis method; game design; situational role-playing games method; discussion method.
The main function of case-method is to teach students to think creatively, to solve complex unstructured problems.
As experience shows, introduction of case-method to skilled
workers training process implies serious teacher’s performance and it requires considerable mobility in communication with students.
It is essential to create basis of cases on different subjects for widespread use of case-method at vocational schools.
 
Publisher «НВП Поліграфсервіс»
 
Date 2014
 
Type Article
NonPeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8792/1/%D0%9F%D0%B0%D1%89%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE2.pdf
Пащенко, Т.М. (2014) Case technologies application in skilled workers training Модернізація професійної освіти і навчання: проблеми, пошуки та перспективи: зб. наук. пр, 4. pp. 131-144. ISSN ISBN 978-966-8618-45-2