Запис Детальніше

Професійне самоздійснення вихователів дитячих дошкільних закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8851/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8851
 
Title Професійне самоздійснення вихователів дитячих дошкільних закладів
Professional self-fulfilment of educators of preschool establishments
Профессиональное самоосуществление воспитателей детских дошкольных заведений
 
Creator Завадська, Тетяна Василівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
 
Description В статті представлені результати дослідження особливостей професійного самоздійснення вихователів дитячих дошкільних закладів, їх самоефективності та мотивації професійної діяльності. У більшості досліджених виявили середній та вищий за середній рівні загального (82,0%), внутрішньо-професійного (81,0%) та зовнішньо-професійного (75%) самоздійснення. Тестування професійної самоефективності показало середній та вище за середній рівні самоефективності у більшості вихователів (відповідно, 21,6% та 56,0%). Висока внутрішня мотивація визначена у 93,0% вихователів, висока зовнішньо-позитивна у 48,0%; висока зовнішньо-негативна мотивація - у 62,0%. Ми отримали достовірні кореляції між більшістю показників професійного самоздійснення (7 з 10), рівнем самоєфектівності та видами мотивації. Отже, більшість вихователів даної вибірки мають переважаючу більшість ознак професійного самоздійснення.
The results of research of preschool establishments educators professional self-fulfilment, professional self-efficiency and motivation of professional activity are expounded in the article. The 78 educators (women) with different age and experience work took part in testing.
For most participants are set the middle and higher middle levels of general(82,0%), inwardly-professional (81,0%) and outwardly-professional (75%) self-fulfilment. The number of educators with the expressed inwardly-professional signs of self-fulfilment were more than with outwardly-professional. A cross-correlation analysis educed reliable connections between the in-dexes of professional self-fulfilment and signs of general, inwardly-professional and outwardly-professional levels of self-fulfilment. This fact testifies to the orientation of investigational both to personality self-improvment (inwardly-professional self-fulfilment) and self-realizations in a profession(outwardly-professional).
The testing of professional self-efficiency of educators showed middle and higher middle levels of self-efficiency for most cases (21,6% and 56,0%). The presented group has a sufficient inter-nal resource in relation to high-professional activity, capable to organize and carry out own activity for the achievement of certain goal.
High internal motivation is set for 93,0% educators, high outwardly-positive in 48,0%; high outwardly-negative motivation - in 62,0%. We got reliable correlations between most indexes of self-efficiency and types of motivation indexes of professional self-fulfilment (7 from 10). Thus, mostly this selection educators have a sufficient amount of signs of professional self-fulfilment.
В статье представлены результаты исследования особенностей профессионального самоосуществления воспитателей детских дошкольных заведений, их самоэффективности и мотивации профессиональной деятельности. У большинства исследованных определен средний и выше среднего уровни общего (82,0%), внутренне-профессионального (81,0%) и внешне-профессионального (75%) самоосуществления. Тестирование профессиональной самоэффективности показало средний и выше среднего уровни самоэффективности у большинства воспитателей (21,6% и 56,0% соответственно). Высокая внутренняя мотивация определена у 93,0% воспитателей, высокая внешне-позитивная у 48,0%; высокая внешне-негативная мотивация – у 62,0%. Мы получили достоверные корреляции между большинством показателей профессионального самоосуществления (7 из 10), уровнем самоэффективности и видами мотивации. Таким образом, большинство воспитателей данной выборки имеют преимущественное большинство признаков профессионального самоосуществления.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8851/1/%D0%97%D0%B0%D0%B2%D0%B0%D0%B4%D1%81%D1%8C%D0%BA%D0%B0%20%D0%A2.%D0%92.%20%282014%29%20%D0%9F%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81i%D0%B9%D0%BD%D0%B5%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B7%D0%B4i%D0%B9%D1%81%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%D0%B8%D1%85%D0%BE%D0%B2%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BBi%D0%B2%20%D0%B4%D0%B8%D1%82%D1%8F%D1%87%D0%B8%D1%85%20%D0%B4%D0%BE%D1%88%D0%BAi%D0%BB%D1%8C%D0%BD%D0%B8%D1%85%20%D0%B7%D0%B0%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4i%D0%B2.pdf
Завадська, Тетяна Василівна (2014) Professional self-fulfilment of educators of preschool establishments Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія (14). pp. 70-81. ISSN 2072-4772