Запис Детальніше

Емпіричне вивчення особливостей професійного самоздійснення викладача вищої школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8853/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8853
 
Title Емпіричне вивчення особливостей професійного самоздійснення викладача вищої школи
Empirical study of professional self-fulfilment features of a high school lecturer
Эмпирическое изучение особенностей профессионального самоосуществления преподавателя высшей школы
 
Creator Корніяка, Ольга Миколаївна
Лахтадир, О.В.
Гомонюк, В.О.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description В статті представлено розуміння сутності професійного самоздійснення викладача вищої школи. Подано результати емпіричного дослідження особливостей професійного самоздійснення викладачів залежно від віку. Встановлено істотне підвищення загального рівня професійного самоздійснення та окремих його складових у фахівців науково-педагогічного профілю в міру дорослішання – віком 40 років і старші. У цих фахівців розвиток внутрішньопрофесійного самоздійснення переважає певною мірою розвиток зовнішньопрофесійного самоздійснення.
The article shows that success of persons’ social life is directly related to his/her need for permanent personal and professional growth and self-fulfilment as a process and an outcome of life goal achievements. Professional self-fulfilment of high school lecturers can be understood as permanent self-education, continuous development to achieve excellence, professionalism and high profes-sional skills; the widest possible disclosure of own potential abilities in researching and teaching activities, focused and creative self-realization in the profession of a communicative type for achievement of socially significant effects.
The article presents the results of the empirical study of professional self-fulfilment features of high school lecturers by their ages. The tested professionals are usually characterized by average (38%) and - almost half (49%) – by higher than average general levels of professional self-fulfilment: this is also applied to their two forms of self-fulfilment - internal and external forms. A substantial rise of the general level of professional self-fulfilment and its individual components (p ≤ 0,05 - 0,001) was revealed for these professionals as they grow older, 40 years and older, due to acquisition of their professional maturity, presence of psychological readiness for new professional achievements and events of the second peak and later the third one of scientific and educational fruitfulness for lecturers of this age.
High positive correlations of all selected features (attributes) of professional self-fulfilment with the levels of internal and external professional self-fulfilment and also with its general level are noted, it means that all features determine self-fulfilment development in the profession of high school lecturers and vice versa. The most expresses correlation is observed for the attribute “profes-sional goal achievements” that is obviously the most important one for the process of professional self-fulfilment.
В статье представлено понимание сущности профессионального самоосуществления преподавателя высшей школы. Даны результаты эмпирического исследования профессионального самоосуществления преподавателя в зависимости от возраста. Установлено существенное повышение общего уровня профессионального самоосуществления и отдельных его составляющих у профессионалов научно-педагогического профиля в меру взросления – в возрасте 40 лет и старше. У этих профессионалов развитие внутрипрофессионального самоосуществления превосходит в определенной степени развитие внешнепрофессионального самоосуществления.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8853/1/%D0%9A%D0%BE%D1%80%D0%BDi%D1%8F%D0%BA%D0%B0%20%D0%9E.%D0%9C.%20%D0%9B%D0%B0%D1%85%D1%82%D0%B0%D0%B4%D0%B8%D1%80%20%D0%9E.%D0%92.%20%D0%93%D0%BE%D0%BC%D0%BE%D0%BD%D1%8E%D0%BA%20%D0%92.%D0%9E.%20%282014%29%20%D0%95%D0%BC%D0%BFi%D1%80%D0%B8%D1%87%D0%BD%D0%B5%20%D0%B2%D0%B8%D0%B2%D1%87%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%BE%D1%81%D0%BE%D0%B1%D0%BB%D0%B8%D0%B2%D0%BE%D1%81%D1%82%D0%B5%D0%B9%20%D0%BF%D1%80%D0%BE%D1%84%D0%B5%D1%81i%D0%B9%D0%BD%D0%BE%D0%B3%D0%BE%20%D1%81%D0%B0%D0%BC%D0%BE%D0%B7%D0%B4i%D0%B9%D1%81%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D1%8F%20%D0%B2%D0%B8%D0%BA%D0%BB%D0%B0%D0%B4%D0%B0%D1%87%D0%B0%20%D0%B2%D0%B8%D1%89%D0%BE%D1%97%20%D1%88%D0%BA%D0%BE%D0%BB%D0%B8.pdf
Корніяка, Ольга Миколаївна and Лахтадир, О.В. and Гомонюк, В.О. (2014) Empirical study of professional self-fulfilment features of a high school lecturer Актуальні проблеми психології: Збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том. V: Психофізіологія. Психологія праці. Експериментальна психологія (14). pp. 99-109. ISSN 2072-4772