Запис Детальніше

Вежа із слонової кістки у добу глобалізації? Побудова академічних ієрархій у сучасній освіті за допомогою міжнародних університетських рейтингів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8896/
https://isaconf.confex.com/isaconf/forum2012/webprogram/Paper22812.html
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8896
 
Title Вежа із слонової кістки у добу глобалізації? Побудова академічних ієрархій у сучасній освіті за допомогою міжнародних університетських рейтингів
Building an ivory tower in the age of globalization? The process of construction hierarchical academic order in contemporary education through international university rankings
 
Creator Курбатов, Сергій
 
Subject 316 Соціологія
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description University rankings during last decade became extremely popular and “fashionable” topic for general discussions and also for academic researches. As Hazelkorn mentioned in her recently published book (2011), “there is a growing obsession with university rankings around the world. What started as an academic exercise in the early 20th century in the US became a commercial ‘information’ service for students in the 1980s and the progenitor of a ‘reputation race’ with geo-political implications today”. Also there is strong critique of the general idea of ranking regarding educational institutions and the existing methodologies of evaluation of the quality of university performance - “many of institutional leaders set rankings as their benchmark in their vision or master plan for the university. Nevertheless, academics are quite skeptical of rankings because they believe that they mislead higher education institutions as well as have enormous methodological limitations”(Shin, Toutkoushian, Teichler, 2011).
Our idea is to look at rankings as a certain innovative technology, which enforces dramatic changes of university education in the context of globalization and helps to create global hierarchy of academic institutions. The creation of global educational space, started in the last decades of the 20th century, provoked numerous challenges for national universities as the centre of producing of the certain type of cultural identity (Readings, 1996). In situation of these changes, rankings become driving tools for university managers how to reform the university. They also shape the concept of “world class university”(Salmi, 2009) as the ideal model (in Weberian sense) of university in contemporary situation. Our idea is to analyze and to compare 3 variants of such academic hierarchies, based in 2011 on the most influential university rankings: 1) Academic ranking of world universities (ARWU); 2) Times higher education world university rankings and 3) QS World University Rankings.
У презентації робиться спробу показати, як міжнародні університетські рейтинги (Шанхайський, Таймс та QS) сприяють формуванню академічних ієрархій в глобальному освітньому просторі. Наголошується, що рейтинги можна розглядати як своєрідні інноваційні технології, що сприяють реформуванню університетської освіти та імплементації світових підходів, цінностей та стандартів.
 
Publisher International Socilogical Association
Міжнароднa соціологічнa асоціація
 
Date 2012
 
Type Book Section
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8896/1/bs_as_2012.pdf
- Курбатов, Сергій (orcid.org/0000-0002-8929-7562 <http://orcid.org/0000-0002-8929-7562>) (2012) Building an ivory tower in the age of globalization? The process of construction hierarchical academic order in contemporary education through international university rankings In: The Second ISA Forum of Sociology "Social justice and democratization" International Socilogical Association, м. Буенос Айрес, Аргентина.