Запис Детальніше

The Transformation of the Nature of Knowledge in Post-Industrial Society: Toward a New Paradigm of Education?

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8897/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8897
 
Title The Transformation of the Nature of Knowledge in Post-Industrial Society: Toward a New Paradigm of Education?
Трансформація природи знання в постіндустріальному суспільстві: до нової парадигми освіти?
 
Creator Курбатов, Сергій
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description I start from the famous scheme of historical development of our civilization by American sociologist Daniel Bell. He identified 3 main stages of such development: 1)agrarian society; 2)industrial society; 3)post-industrial society. What is the nature of knowledge at each of these stages?
In agrarian society knowledge is a kind of sacred access to creation, “participation mystique” in creative activities of god or gods. If we would analyse human nature at this stage, it would be a kind of shift from “biological” to “social” nature. Or, with certain simplification, a “construction of social”. In typical industrial society this shift is successfully completed. Knowledge here is an opportunity to
create and to expand a new world, which is relevant to social nature of human beings. In post-industrial society knowledge is a kind of access to “creation of creation”(or, if we use the popular term of Jean Baudrillard, creation of “simulacrums of simulation”). At this stage we have a kind
of shift from “social” to “virtual” nature of human beings. This shift is enforced by expanding of Internet and modern (or postmodern) information and communication technologies. We could also call this knowledge “incomplete knowledge”, because in contemporary civilization future has a kind of
ontological priority over the past and, even, over the present. The numerous literature on innovations and their crucial role in contemporary world helps to support this argument. And here we come to the necessity of creation of new paradigm of education, which would reflect these changes of nature of knowledge and human nature together with the other important attributes of nowadays reality (for example, the phenomenon of “overcoming the national” and “origin of the global” is specially interesting for me). I want to identify the main features of this new paradigm of education in my presentation.
Робиться спроба, спираючись на періодизацію історичного розвитку, запропоновану Деніелем Беллом (аграрне, індустріальне та постіндустріальне суспільство), простежити еволюцію природи людського знання. Доводиться, що на етапі аграрного суспільства знання - це щось сакральне, доступне лише обраним. На етапі індустриального суспільства знання перетворюється на технологію творення нової, штучної реальності, а в постіндустріальну добу надає можливості творити середовище креативної самореалізації, що є викликом для традиційної системи освіти та вимагає її радикального оновлення.
 
Date 2010
 
Type Conference or Workshop Item
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8897/1/501.pdf
- Курбатов, Сергій (orcid.org/0000-0002-8929-7562 <http://orcid.org/0000-0002-8929-7562>) (2010) The Transformation of the Nature of Knowledge in Post-Industrial Society: Toward a New Paradigm of Education? In: International Conference on Education and New Learning Technologies, 05-07.07.2010, м. Барселона, Іспанія.