Запис Детальніше

Особливості впровадження технології спільного викладання у процес навчання учнів із порушеннями слуху в різних типах освітніх закладів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8913/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8913
 
Title Особливості впровадження технології спільного викладання у процес навчання учнів із порушеннями слуху в різних типах освітніх закладів
Особенности внедрения технологии совместного преподавания в процесс обучения учащихся с нарушениями слуха в различных типах образовательных учреждений
The implementation of co-teaching technology into learning processes of students with hearing impairments in various types of educational institutions
 
Creator Федоренко, О.Ф.
 
Subject 376.3 Виховання та освіта осіб із вадами зору, слуху, мови та нервовими захворюваннями.
 
Description Висвітлено особливості впровадження технології спільного викладання у навчальний процес учнів із порушеннями слуху. Розкрито мету, зміст та особливості реалізації спільної педагогічної діяльності двох педагогів в єдиному навчальному просторі. На основі аналізу зарубіжного практичного досвіду застосування технології спільного викладання виокремлено та охарактеризовано найбільш поширеніші моделі співвикладання.
Освещены особенности внедрения технологии совместного преподавания в учебный процесс учащихся с нарушениями слуха. Раскрыты цели, содержание и особенности реализации совместной педагогической деятельности двух учителей в едином учебном пространстве. На основе анализа зарубежного практического опыта применения технологии совместного преподавания выделены и охарактеризованы наиболее распространенные модели сопреподавания.
This article represents of the research results about co-teaching technology implementation to the Ukrainian educational system for children with special needs, especially for the deaf and hard-of-hearing. It is opens of the co-teaching as a special support technology for learning process of deaf and hard-of-hearing students. It is analyses of the normative basis for the implementation of this educational technology in Ukraine. It describes of the ways for teachers preparing for the realization of co-teaching technology at modern circumstances. Based on the theoretic-and-practical analysis the author proposes five models of the co-teaching, such as subordinational, polyspatially-and-contentcentered, parallel, alternative, team co-teaching. At this article every of the five co-teaching models describes as a practic techniques with step-by-step recommendations for co-teachers to organization of the learning process of the deaf and hard-of-hearing students. The author’s main attention goes to the co-teaching technology use in billingual settings of deaf and hard-of-hearing children education. Also, it is notify of the main problems and its solving of the co-teaching strategies implementation and realization.
 
Publisher Державне інформаційно-виробниче підприємство видавництво "Педагогічна преса"
Public Information-Industrial Enterprise ‘Publishing House Pedagogichna Presa’
 
Date 2014-12-01
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8913/1/FedorenkoOD144.pdf
Федоренко, О.Ф. (2014) The implementation of co-teaching technology into learning processes of students with hearing impairments in various types of educational institutions Exceptional child: teaching and upbringing, 4 (72). pp. 75-80. ISSN 2312-2781