Запис Детальніше

Психологічні можливості самопороектування особистості в юнацькому віці

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8921/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8921
 
Title Психологічні можливості самопороектування особистості в юнацькому віці
Психологические возможности самопроектирования личности в юношеском возрасте
Psychological capacity for personal selfdesigning in adolescence
 
Creator Зазимко, О.В.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description В роботі досліджено психологічні особливості та вікові можливості самопроектування особистості юнацького віку,
яке розглядається як передбачення себе в майбутньому на основі авторського формування життєвого шляху з власними цілями і орієнтирами особистісного становлення. На емпіричному матеріалі доводиться сензитивність юнацького віку до самопроектування власної особистості, на що вказують наявність у юнаків та дівчат відчуття унікальності життя в межах його соціокультурного контексту, емоційної насиченості подій власної історії та спрямованість на майбутнє поряд з пошуком сенсу життя. У розвитку особистості юнацького віку визначено частку самопроектування у різних сферах життєдіяльності. Власні проекти особистості у осіб юнацького віку найчастіше з’являються щодо сфери самоздійснення, реалізації власних захоплень, хобі. У сфері інтимного життя як сфері міжособистісних стосунків юнаки ще не здійснюють авторських передбачень себе у майбутньому. Дослідження смислової структури наративних текстів юнаків та дівчат показало, що створенню самостійних проектів власної особистості сприяє здатність до смислопородження, зорієнтованість на подієвонасичений теперішній час та на позитивне активне майбутнє, реінтерпретація «зобов’язань» минулому в інтерпретації особистісного досвіду як фрейму для самопроектування. Наведені характеристики дискурсивних практик, які сприяють вираженню більш високого ступеня активності керування власним смисловим простором в юнацькому віці, серед яких: логічна послідовність різностороннього висвітлення власної життєвої історії; активна і позитивна інтерпретація та реінтепретація особистого досвіду;
подієва насиченість сьогодення; відповідальність за наслідки
певних життєвих подій; орієнтація розповіді на майбутнє.
В работе исследованы психологические особенности и возрастные возможности самопроектирования личности юношеского возраста, которое рассматривается как предвидение себя будущего на основе авторского формирования жизненного пути с собственными целями и ориентирами личностного становления. На эмпирическом материале доказывается сензитивность юношеского возраста к самопроектирования собственной личности, на что указывают наличие у юношей и девушек ощущения уникальности жизни в пределах ее социокультурного контекста, эмоциональной насыщенности событий собственной истории и направленность на будущее наряду с поиском смысла жизни. В развитии личности
юношеского возраста определена доля самопроектирования в
различных сферах жизнедеятельности. Собственные проекты
личности у лиц юношеского возраста чаще появляются в сфере
самореализации, реализации собственных увлечений, хобби. В сфереинтимной жизни как сфере межличностных отношений юноши
еще не составляют авторских предвидений себя в будущем.
Исследования смысловой структуры нарративных текстов
юношей и девушек показало, что созданию самостоятельных
проектов собственной личности способствует способность к
смыслопорождению, ориентированность на событийно насыщенное настоящее время и на положительное активное будущее, реинтерпретация «обязательств» прошлому в интерпретации личностного опыта как фрейма для самопроектирования. Приведены характеристики дискурсивных практик, которые способствуют выражению более высокой степени активности управления собственным смысловым пространством в юношеском возрасте, среди которых: логическая последовательность разностороннего освещения собственной жизненной истории; активная и позитивная интерпретация личного опыта; событийная насыщенность настоящего; ответственность за жизненные события; ориентация рассказов на будущее.
This work deals with psychological peculiarities and
age-related capacities for personal self-designing in adolescence that is viewed as self-prediction on the basis of authorial formation of the life strategy with own goals and guiding lines of self-actualisation. It was empirically proved that sensitivity towards self-designing is characteristic of adolescence. That is also underpinned by the following conclusions: adolescent boys and girls perceive their life as unique within the framework of its socio-cultural context; they view their own life history events as emotionally full. Furthermore they are uturedirected and search for the life meaning. A certain amount of selfdesigning in different spheres of activity is determined in the development of the adolescent personality. Self-projects by adolescent personalities mostly take place in the sphere of self-actualisation and hobbies. The boys do not make authorial self-predictions in the sphere of intimate life (as in the sphere of interpersonal relations) yet. The investigation of sense structure of the narrative texts by boys and girls showed that the establishment of the independent personal projects is caused by the capacity for meaning creation; orientation towards the events-rich present and towards positive active future; and
reinterpretation of the past "duties" by means of іnterpretation of the personal experience within a framework of self-designing. The given characteristics of discursive practices facilitate the higher level of controlling own meaning space. Among those are: logical order of a
many-sided view on own life history; active and positive interpretation of own experience, event-richness of the present; responsibility for the life events; future orientation of the narratives.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8921/1/9.pdf
Зазимко, О.В. (2014) Psychological capacity for personal selfdesigning in adolescence Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том II. Психологічна герменевтика. - Вип. 8. pp. 83-97. ISSN 2072 –4772