Запис Детальніше

Психологічні передумови розвитку здатності молодшого школяра до самопроектування

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/8922/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/8922
 
Title Психологічні передумови розвитку здатності молодшого школяра до самопроектування
Психологические предпосылки развития споособности ребенка младшего возраста к сампроектированию
The Psychological preconditions of the primary school students` development of self-projection ability
 
Creator Шиловська, О.М.
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
373 Kinds of school providing general education
 
Description Стаття присвячена теоретичному дослідженню передумов розвитку здатності дитини молодшого шкільного віку
до самопроектування. В процес теоретичного аналізу визначено, що однією із особливостей дорослості є спроможність до індивідуальної осмисленої самопобудови, що передбачає самопроектування, планування, саморозвиток тощо. Внутрішні передумови перерахованих процесів закладаються в молодшому шкільному віці, коли дитина під впливом соціокультурного середовища вчиться усвідомлювати не лише власне «Я», але й події, що відбуваються в її житті.
Зроблено припущення, що основним чинником розвитку
здатності дитини до самопроектування є її підвищена чутливість до соціокультурних і ситуаційних впливів, оскільки дитина молодшого шкільного віку ще не в змозі самостійно проінтерпретувати ні зміст соціальних впливів, ні події власного досвіду. Осмислення соціокультурного та індивідуального досвіду у молодших школярів обумовлено не лише впливом значимих дорослих, але й мовленнєвим розвитком дитини. З’ясовано, що здатність до осмислення iндивідуального досвіду, як передумови формування здатності до самопроектування в молодшому шкільному віці залежить від
розвитку трьох компонентів: емоційно-оцінкового (емоційний стан дитини та здатність керувати своїм емоційним станом);
когнітивного (рівень розвитку інтелектуальних здібностей,
спрямованість на пізнання оточуючого світу та власного «Я»,
формування ієрархії життєвих цінностей та відношення до них); поведінково-мотиваційного (здатність до подолання життєвих перешкод, пошук можливих шляхів їх подолання).
Окреслено подальші перспективи дослідження, а саме: впливу
«інсценованого» дитинства як структурованої заданості дорослими життя дітей на розвиток здатності до самопроектування.
Статья посвящена теоретическому исследованию предпосылок развития способности ребенка младшего школьного возраста к самопроектированию. В процессе теоретического анализа определено, что одной из особенностей взрослости является способность человека к индивидуальному осмысленному самопостроению, которое предусматривает самопроектирование, планирование, саморазвитие и т.д. Внутренние предпосылки перечисленных процессов закладываются в младшем школьном возрасте, когда ребенок под влиянием социокультурной среды учится осознавать не только собственное «Я», но и события своей жизни. Определяющим фактором развития способности ребенка к самопроектированию может выступать его повышенная чувствительность к социокультурным и ситуационным влияниям, поскольку младший школьник не может самостоятельно проинтерпретировать ни содержание социальных влияний, ни события собственного опыта. Осмысление социокультурного и индивидуального опыта у ребенка данного возраста обусловлено не только влиянием взрослых, но и речевым развитием ребенка.
Способность к осмыслению индивидуального опыта, как одного из условий формирования способности к самопроектированию, в младшем школьном возрасте зависит от развития трех компонентов: эмоционально-оценочного (эмоциональное состояние ребенка и способность управлять своим
эмоциональным состоянием); когнитивного (уровень развития
интеллектуальных способностей, направленность на познание
окружающего мира и собственного «Я», формирования иерархии
жизненных ценностей и отношение к ним); поведенчески-
мотивационного (способность к преодолению жизненных
препятствий, поиск возможных путей их преодоления). Указаны
дальнейшие перспективы исследования, а именно: влиянияе
«инсценированного» детства как структурированной заданности
взрослыми жизни детей на развитие способности к
самопроектированию.
The article is devoted to the theoretical research of the
preconditions of the primary school-age children`s development of selfprojection ability. During the process of the theoretic analysis it has been determined that the ability for the individual sensible self-building, that covers selfprojection, planning, self-development etc., is one of the features of adulthood. The inner prerequisites of the listened processes set up at primary school-age when under the influence of sociocultural environment the child learns to reflect not only their own self but also the events that take place in their life. It has been assumed that the basic factor of the development of the child`s self-projection ability is their increased sensitivity to
sociocultural and situational influences, since the primary school-age child is not yet able to interpret on their own nor the meaning of social influence nor the events from their own experience. The reflection of sociocultural and individual experience of the primary school-age children is conditioned not only by the influence of significant adults but also by child`s speech development. It has been found that the ability to reflect individual experience as
a precondition for the self-projection ability formation at the junior school age depends on the development of three componets: emotionalevaluative (the emotional state of a child and the ability to control their emotional state); cognitive (the level of intellectual capacities aimed at
exploration of the environment and knowledge of one`s self, formation of the hierarchy of values and attitude to them); behavior-motivating (the ability to overcome life difficulties, the search of the possible ways to cope with them). The further research perspectives such as the influence of the «staged» childhood as a structural predetermination of children`s life by adults on the development of self-projection ability have been outlined.
 
Publisher ЖДУ ім. І. Франка
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/8922/1/10.pdf
Шиловська, О.М. (2014) The Psychological preconditions of the primary school students` development of self-projection ability Актуальні проблеми психології: збірник наукових праць Інституту психології імені Г.С. Костюка НАПН України. Том ІІ. Психологічна герменевтика. - Вип.8. pp. 98-108. ISSN 2072 –4772