Запис Детальніше

Визначення групової системи переваг учасників навчально-виховного процесу за допомогою медіани Кемені

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9017/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9017
 
Title Визначення групової системи переваг учасників навчально-виховного процесу за допомогою медіани Кемені
A group system of benefits determination of training and educational process participants through the Kemeny’s median
 
Creator Камишин, Володимир Вікторович
 
Subject 004 Computer science and technology. Computing. Data processing
378 Higher education. Universities. Academic study
 
Description Уперше в практиці досліджень в дидактиці застосовано медіану Кемени, що вирішує задачу непараметричної оптимізації в мінімізації відхилень думок окремих експертів-студентів щодо значущості характерних рис недисциплінованості. Отримано емпіричне значення медіани має незвичайно високу міру збігу (значення коефіцієнта рангової кореляції Спирмена майже ідеальне: RS=0,9984) з погодженою (коефіцієнт конкордации по Кендаллу W=0,7988 статистично достовірний на рівні значущості α=0,2%) груповою системою переваг, побудованою за допомогою стратегій підсумовування і усереднювання рангів.
Впервые в практике исследований в дидактике применена медиана Кемени, решающая задачу непараметрической оптимизации в минимизации отклонений мнений отдельных экспертов – студентов о значимости характерных черт недисциплинированности. Получено эмпирическое значение медианы имеет необыкновенно высокую степень совпадения (значение коэффициента ранговой корреляции Спирмена почти идеальное: RS=0,9984) с согласованной (коэффициент конкордации по Кендаллу W=0,7988 статистически достоверен на уровне значимости α=0,2%) групповой системой предпочтений, построенной с помощью стратегий суммирования и усреднения рангов.
Kemeny’s median is applied for the first time in the practice of research in didactics. It solves the problem of nonparametric optimization in minimization the deviations from all-group opinion of individual expert-students’ opinions on the importance of indiscipline characteristics. The resulting empirical median value has extremely high degree of coincidence (the Spearman rank correlation coefficient is almost perfect: RS=0,9984) with a consistent (a concordance coefficient by Kendall W=0,7988 is statistically reliable at the level of significance α=0,2%) with the group system of preferences, built through the strategy of summation and ranks averaging.
 
Publisher Інститут обдарованої дитини НАПН України
 
Date 2014-03
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9017/1/%D0%9A%D0%B0%D0%BC%D0%B8%D1%88%D0%B8%D0%BD_03-2014.pdf
Камишин, Володимир Вікторович (2014) A group system of benefits determination of training and educational process participants through the Kemeny’s median Education and Development of Gifted personality, 3 (22). pp. 55-60. ISSN 2309-3935