Запис Детальніше

Аспекти професійного самовизначення учнів старших класів у сфері сільськогосподарських професій в умовах освітніх округів

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9115/
373.5: 63-057.84 (043.3)
 
Title Аспекти професійного самовизначення учнів старших класів у сфері сільськогосподарських професій в умовах освітніх округів
Aspects of Senior Students’ Professional Self-Determination in the Field of Agriculture under Conditions of Educational Districts
 
Creator Пархоменко, О.М.
 
Subject 37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.02 General questions of didactics and method
37.09 Organization of instruction
 
Description У статті розглянуто основні аспекти формування у старшокласників загальноосвітньої школи готовності до професійного самовизначення у виборі професій в освітніх округах, де здійснюється формування початкових базових знань і вмінь застосування сучасних сільськогосподарських технологій, розвиток творчих здібностей та забезпечується професійне самовизначення учнів сільської місцевості за напрямом фермерської діяльності.
В статье рассмотрены основные аспекты формирования у старшеклассников общеобразовательной школы готовности к профессиональному самоопределению в сфере фермерской деятельности. Внимание акцентировано на выборе профессий в образовательных округах, где обеспечены условия для формирования начальных базовых знаний и умений применения современных сельскохозяйственных технологий, развития творческих способностей учащихся.
The article deals with the main aspects of forming general school senior pupils’ readiness to professional self-determination in educational districts, where one can gain initial knowledge and abilities of applying modern agricultural technologies, develop creative skills. Educational districts can be effective in securing professional self-determination of students of rural locality in farmer activity. The problem of choice and difficulties that accompany it are basic on the decision stages of professional self-determination. A student has to choose an educational institution and a professional specialization direction that the educational district provides. Having studied different approaches to the training of senior students to farmer activity, the author concludes that the most effective way is to improve the variant part of the profile education curriculum of agricultural direction. Professional self-determination is examined in combination with self-determination of students of higher forms in relation to their worldview, moral position and vital sense, that stipulate their connections with the environment, and, thus, the aim, direction and maintenance of their activity in the educational district.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9115/1/16.pdf
Пархоменко, О.М. (2014) Aspects of Senior Students’ Professional Self-Determination in the Field of Agriculture under Conditions of Educational Districts Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді :зб. наук. праць. - Вип. 18, кн. 2. pp. 118-126. ISSN 978-966-189-209-4