Запис Детальніше

Професійна перспектива старшокласників: сутність поняття

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9130/
373.5-057.87: 004.7
 
Title Професійна перспектива старшокласників: сутність поняття
Senior Student’s Professional Perspective: The Essence of the Concept
 
Creator Попова, Т.С.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.02 General questions of didactics and method
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті обґрунтовано важливість формування у старшокласників професійної перспективи як майбутнього людини в масштабі її професійного шляху. На основі аналізу наукових джерел розкрито різні підходи до трактування поняття «професійна перспектива», визначено її сутність як психологічного утворення, що свідчить про сформований образ власного бажаного, усвідомлюваного та можливого професійного майбутнього, яке конкретизується у цілях його практичної реалізації.
В статье обоснована важность формирования у старшеклассников профессиональной перспективы как будущего человека в масштабе его профессионального пути. На основе анализа научных источников раскрыты различные подходы к трактовке понятия «профессиональная перспектива», определена ее сущность как психологического образования, свидетельствующего о сложившемся образе своего желаемого, осознаваемого и возможного профессионального будущего, которое конкретизируется в целях его практической реализации.
The article is devoted to the importance of forming professional perspective of senior students according to modern realities. The problem of the person’s future in the context of its career is extremely relevant, especially for seniors. School graduation requires from them to decide on their own future. In order to determine the attitude of boys and girls to their future, the basic concepts are specified that describe the perception and evaluation of their future career. Also, based on the analysis of scientific literature, different approaches to the interpretation of the concept «professional perspective» is revealed. The essence of this concept is defined as the senior pupils’ psychological formation that indicates the formed image of their desired, conscious and possible future, which is specified in the aims of its practical realization. The prospects for future research in this direction are determined.
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9130/1/20.pdf
Попова, Т.С. (2014) Senior Student’s Professional Perspective: The Essence of the Concept Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. - Вип. 18, кн. 2. pp. 151-159. ISSN 978-966-189-209-4