Запис Детальніше

Зміст та педагогічні засоби формування спрямованості старшокласників на майбутній професійний успіх

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9131/
377.3 (043.3)
 
Title Зміст та педагогічні засоби формування спрямованості старшокласників на майбутній професійний успіх
The Content and Pedagogical Tools of Formation of Senior Students’ Orientation to Future Professional Success
 
Creator Ткачук, І.І.
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.09 Organization of instruction
373 Kinds of school providing general education
 
Description У статті висвітлено актуальність для України проблеми формування в старшокласників спрямованості на майбутній професійний успіх. Розкрито зміст та визначено педагогічні засоби підготовки учнів старших класів до професійного самовизначення. Запропоновано авторський варіант програми курсу «Побудова кар’єри» для 10-11 класів, який складається з трьох модулів: «Професійний успіх: стратегія руху», «Професійний успіх: проект діяльності», «Професійний успіх: напрями самовдосконалення».
В статье освещена актуальность для Украины проблемы формирования у старшеклассников направленности на будущий профессиональный успех. Раскрыто содержание и определены педагогические средства подготовки учащихся старших классов к профессиональному самоопределению. Предложен авторской вариант программы курса «Построение карьеры» для 10-11классов, который состоит из трех модулей: «Профессиональный успех: стратегия движения», «Профессиональный успех: проект деятельности» «Профессиональный успех: направления самосовершенствования».
The author considers the content of teaching activities on the formation of senior students’ orientation to future professional success as follows: 1) ensuring an optimal personal development level of aspiration in activities, which is based on the determination of the scope of activities associated with feelings of success; understanding of the social usefulness of future career; knowledge of conditions of achieving professional success in a particular field and possessing the means of self-evaluation and self-improvement according to the requirements of the chosen profession; 2) creating a positive attitude to achieving high standards in personal activities related to the future profession; 3) activation of early self-organization and analysis of high school students’ activity aimed at obtaining future profession.
The synthesis basis for the implementation of pedagogical methods of forming high school students’ orientation on future professional success is suggested to be the vocational guidance course «Career Building» for students of 10-11th grades. The course consists of three modules: the first module, for 10-grades students, «Professional Success: The Strategy of Movement» (35 hrs.), the second module, for 11-grades students, «Professional Success: A Project of Activities» (9 hrs.), and the optional module «Professional Success: Self-Improvement Directions» (practical work).
 
Publisher Імекс-ЛТД
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9131/1/39.pdf
Ткачук, І.І. (2014) The Content and Pedagogical Tools of Formation of Senior Students’ Orientation to Future Professional Success Теоретико-методичні проблеми виховання дітей та учнівської молоді : зб. наук. праць. - Вип. 18, кн. 2. pp. 322-330. ISSN 978-966-189-209-4