Запис Детальніше

Державна політика стосовно диференціації організації та змісту шкільної освіти в Радянській Україні в умовах зародження демократичних змін (1985-1991)

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9148/
http://pedpresa.com.ua/biblioteka/category/gm/pip/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9148
 
Title Державна політика стосовно диференціації організації та змісту шкільної освіти в Радянській Україні в умовах зародження демократичних змін (1985-1991)
Государственная политика относительно дифференциации организации и содержания школьного образования в советской Украине (1985-1991)
Public Policy Concerning Differentiation of Organization and Content of School Education in Soviet Ukraine in the Period of Democratic Changes Initiation (1985-1991)
 
Creator Березівська, Лариса Дмитрівна
 
Subject 32 Politics
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
373 Kinds of school providing general education
 
Description Розкрито особливості державної освітньої політики радянського уряду стосовно диференціації організації і змісту шкільної освіти, зокрема види й форми диференційованого підходу, що набули розвитку в Україні у другій половині 80-х років ХХ ст. у контексті суспільно-політичних, соціально-економічних та педагогічних чинників.
В статье раскрыто особенности государственной образовательной политики советского правительства относительно дифференциации организации и содержания школьного образования второй половины 80–х годов ХХ в. Особое внимание сконцентрировано на причинах актуализации дифференцированного подхода как фактора гуманизации и демократизации образования в контексте общественно-политических, социально-экономических, педагогических факторов (педагогика сотрудничества). На основе анализа нормативно-правовой базы (Концепция средней общеобразовательной школы, Закон Украины «Об образовании») показано, что в Украине в конце 80-х – в начале 90-х годов ХХ в. на государственном уровне были задекларированы принципы индивидуализации и дифференциации обучения, функционирование разнотипной общеобразовательной школы.
The article deals with the peculiarities of public education policy of the Soviet government concerning the differentiation of organization and content of school education of the second half of the 80s of the 20th century. The attention is paid to the reasons for differentiation approach initiation as a factor of democratization and humanization of education in the context of socio-political, socio-economic and pedagogical factors (cooperation pedagogics, revival of national schools). The analysis of the regulatory and legal framework (Secondary School Strategy of Ukraine, the Law of Ukraine «Education») showed that individualization and differentiation principles in education, the existing of different types of secondary schools were declared at public level in Ukraine in the late 80s – at the beginning of the 90s of the 20th century.
 
Publisher Національна академія педагогінчих наук України
 
Date 2015
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9148/1/statta.pdf
Березівська, Лариса Дмитрівна (2015) Public Policy Concerning Differentiation of Organization and Content of School Education in Soviet Ukraine in the Period of Democratic Changes Initiation (1985-1991) Педагогіка і психологія. Вісник НАПН України, 2015 (1). pp. 70-78. ISSN 2304-06294