Запис Детальніше

Стилі батьківського ставлення: що може стати бар’єром у розвитку особистості дитини молодшого шкільного віку?

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9318/
http://nbuv.gov.ua/j-pdf/Vird_2014_33_26.pdf
КВ № 14704-3675 Р від 10.12.2008
 
Title Стилі батьківського ставлення: що може стати бар’єром у розвитку особистості дитини молодшого шкільного віку?
Стили отцовского отношения: что может стать барьером в развитии личности ребенка младшего школьного возраста?
Styles of parental attitude: what can become a barrier in the development of personality of a child of younger school age?
 
Creator Циганенко, Галина Валентинівна
Шкуратенюк, Ганна Валентинівна
 
Subject 1 Philosophy. Psychology
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
37.04 Education in relation to the educand, pupil. Guidance
 
Description Стаття присвячена виявленню стилів батьківського ставлення, що позначаються на особливостях розвитку особистості молодшого школяра. Метою є: розкрити психологічний зміст процесу розвитку особистості дитини молодшого шкільного віку, з’ясувати роль батька в ньому; виявити деструктивні стилі батьківського ставлення, які позначаються на самооцінці молодшого школяра. Використані наступні методи: аналітико-синтетичний метод (для опрацювання наукових джерел вітчизняних та зарубіжних авторів, узагальнення отриманих данних), тестовий (оцінка індивідуально-психологічних особливостей особистості (Р. Кеттел); вивчення самооцінки особистості молодшого школяра та виявлення бачення себе дитиною в сім’ї «Моя сім’я», опитувальник «Аналіз сімейних стосунків» Е. Ейдеміллер, В. Юстицкис). В результаті аналізу показників використаних методик, що діагностують стилі сімейних стосунків та ставлення батька до дитини молодшого шкільного віку виділились такі фактори: «Домінуюча гіперпротекція», «Відігрування власних проблем на ставленні до дитини», «Підвищена вимогливість до дитини та ігнорування її потреб» та «Впевненість у своїх силах» (який містить показники лише з дитячих методик з позитивним знаком). Перші три фактори втілюють деструктивні стилі батьківського виховання та призводять до негативних наслідків у розвитку дитини: високого рівня тривожності, заниженій самооцінці, страхів, підвищеній збудливості, відчутті непотрібності батькам, самотності.
Статья посвящена выявлению стилей отцовского отношения, что обозначаются на особенностях развития личности младшего школьника. Целью является: раскрыть психологическое содержание процесса развития личности ребенка младшего школьного возраста, выяснить роль отца в нем; выявить деструктивные стили родительского отношения, которые сказываются на самооценке младшего школьника.
Использованы следующие методы: аналитико-синтетический метод (для обработки научных источников отечественных и зарубежных авторов, обобщение полученных данных), тестовый (оценки индивидуально-психологических особенностей личности (Р.Кеттел); изучение самооценки личности младшого школьника и виявление видения себя ребенком в семье «Моя семья», опросник «Анализ семейных отношений» Э.Эйдемиллер, В.Юстицкис). В результате анализа показателей использованных методик, которые диагностируют стили семейных отношений и отношения отца к ребенку младшего школьного возраста выделились следующие факторы: «Доминирующая гиперпротекция», «Отыгрывание собственных проблем на отношении к ребенку», «Повышенная требовательность к ребенку и игнорирование его потребностей» и «Уверенность в своих силах» (содержащий показатели только из детских методик с положительным знаком). Первые три фактора воплощают деструктивные стили родительского воспитания и приводят к негативным последствиям в развитии ребенка: высокого уровня тревожности, заниженной самооценке, страхов, повышенной возбудимости, ощущении ненужности родителям, одиночества.
The article is dedicated to the detection of the styles of parental attitude, influencing the particularities of the development of personality of a child of younger school age. Its objective is: to reveal the psychological content of the process of personality development of a child of younger school age, to find out the role of a father in it; to detect the destructive styles of parental attitude, affecting the self-esteem of a child of younger school age.
The following methods were used: analytical-synthetic method (for working over science sources of national and foreign authors, generalization of the received data), test method (testing by means of questionnaires). As a result of the analysis of the data received via the methods used to diagnose the styles of family relationships and a father’s attitude to a child of younger school age, the following factors stood out: «Predominant hyperprotection», «Playing of one’s own problems on the attitude to a child», «Increased demands on a child and ignoring his needs» and «Self-confidence» (comprising results only from positive children diagnostics methods). The first three factors embody destructive methods of parental education and lead to negative effects on a child development: a high level of anxiety, low self-esteem, fears, increased irritability, feeling of their worthlessness for their parents, loneliness.
 
Publisher Інститут розвитку дитини
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9318/1/%D0%A8%D0%BA%D1%83%D1%80%D0%B0%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%8E%D0%BA_%D0%A6%D0%B8%D0%B3%D0%B0%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0.pdf
Циганенко, Галина Валентинівна and Шкуратенюк, Ганна Валентинівна (2014) Styles of parental attitude: what can become a barrier in the development of personality of a child of younger school age? Вісник Інституту розвитку дитини. Сер.: Філософія, педагогіка, психологія (33). pp. 113-119. ISSN 2313-6766