Запис Детальніше

Формування пізнавальної самостійності в учнів профільної школи

Електронна бібліотека НАПН України

Переглянути архів Інформація
 
 
Поле Співвідношення
 
Relation http://lib.iitta.gov.ua/9361/
10.5072/lib.iitta.gov.ua/9361
 
Title Формування пізнавальної самостійності в учнів профільної школи
Formation cognitive independence students of specialized schools
Kształtowanie samodzielności poznawczej uczniów szkoły specjalistycznej
 
Creator Назаренко, Тетяна Геннадіївна
 
Subject 37.01 Fundamentals of education. Theory. Policy etc.
37.01/.09 Special auxiliary table for theory, principles, methods and organization of education
91 Geography. Exploration of the Earth and of individual countries. Travel. Regional geography
 
Description У пропонованій статті розглядаються питання формування в учнів старшої профільної школи пізнавальної самостійності як педагогічна проблема. Автор статті протягом багатьох років досліджує питання щодо функціонування профільного рівня навчання географії в старшій школі і є співавтором першого в Україні експериментального підручника з географії для профільного рівня навчання, де проблема формування пізнавальної самостійності у старшокласників вирішується через систему завдання-запитання, тестів, освітніх технологій та особисто орієнтованого підходу.
The article considers issues forming with high profile school student’s cognitive independence as pedagogical problem. The author of the article during many years is dealing with the profile school issues and is co-author of the first in Ukraine experimental geography manual for the profile teaching level, where the students’ cognitive independence issue is resolved through task-question system, test technologies teaching and personal oriented approach.
Skutecznymi metodami i podejściami przy kształtowaniu samodzielności poznawczej uczniów są przede wszystkim metody prób i błędów, analizy i analogii, porównania i realizacji sprzeczności. Tak więc, istota metody prób i błędów polega na samodzielnym rozwiązywaniu konkretnego zadania poprzez wybór najbardziej optymalnej decyzji wśród wielu wariantów. Pożądane wyniki można uzyskać w przypadku, jeżeli istnieje nieznacząca ilość wariantów, w innych warunkach one wymagają dużo czasu. Naszym zdaniem rozwojowi samodzielności poznawczej uczniów szkoły specjalistycznej będzie sprzyjać wprowadzenie zachęcania społecznego oraz społeczne znaczenie ich działań i czynów, jak również ograniczenie pomocy dorosłych i wykorzystywanie pośrednich metod zarządzania.
 
Publisher Wyzsza Szkola Pedagogiczna ZNP Uniwersytet w Bialymstoku
 
Date 2014
 
Type Article
PeerReviewed
 
Format application/pdf
 
Language uk
 
Identifier http://lib.iitta.gov.ua/9361/1/%D0%9D%D0%B0%D0%B7%D0%B0%D1%80%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_%D1%81%D1%82%D0%B0%D1%82%D1%82%D1%8F.pdf
Назаренко, Тетяна Геннадіївна (2014) Formation cognitive independence students of specialized schools Edukacja w spoleczenstwach wielokulturowych. pp. 11-18. ISSN 2299-4106